شرح خبر

حالت الکترون‌های برانگیخته شده درون دررفتگی‌ یک الماس کریستالی را می‌توان به کمک امواج مکانیکی کنترل نمود.


                            تصویر از آندرو گُلتر.

با تاباندن نور لیزر به درون مرکز یک تهی جای نیتروژنی (NV) – یک دررفتگی اتمی در یک الماس کریستالی شامل یک حفره (V) که در کنار یک ناخالصی نیتروژن (N) جای گرفته باشد- الکترون‌های جفت نشده آن به حالت برانگیخته می‌روند. آندرو گُلتر (Andrew Golter) و تین او (Thein Oo) از دانشگاه اورِگان (Oregon) و همکارانشان نشان داده‌اند که این الکترون‌ها را می‌توان با استفاده از امواج مکانیکی نیز تهییج نمود. در این حالت، انرژی مورد نیاز الکترون را می‌توان با تنظیم فرکانس امواج مکانیکی یا نور لیزر فرودی کنترل کرد. به پیشنهاد این محققان ارتعاشات مکانیکی می‌توانند راه موثری در راستای کنترل انرژی حالت کوانتومی الکترون‌ها در تراشه‌های شامل کیبوبیت باشند.

پژوهشگران قطعه‌ای تهی جای نیتروژنی را به همراه یک اسپیکر بسیار ریز الکتریکی به روی سطح کریستال الماس جای دادند. آنها از طریق نوسانات تولیدی اسپیکر ارتعاشات مکانیکی را به درون الماس القا نمودند به طوری که مانند امواج اقیانوس در سطح آن شروع به حرکت می‌کردند.

آنها با عبور امواج از روی الماس و از طریق تغییر در چیدمان و فاصله بین اتم‌ها قادر به تغییر ساختار کریستالی شدند. زمانی که فرکانس امواج در حال ارتعاش به درستی تنظیم شده باشد، الکترون‌های مرکز نیتروژنی، انرژی امواج مکانیکی و همچنین نور لیزر را جذب می‌کنند، و به یک حالت کوانتومی با انرژی متفاوت پرش می‌کنند. این پژوهشگران قادر به مشاهده تغییر در حالت کوانتومی ذرات از طریق فوتون‌های ساطع شده، زمانی که مرکز نیتروژنی به حالت پایه برمی‌گردد، هستند.


منبع :  Exciting Vibrations





نویسنده خبر: امیرحسین طالبی
کد خبر :‌ 1997

آمار بازدید: ۲۵۴
همرسانی این خبر را با دوستان‌تان به اشتراک بگذارید:
«استفاده از اخبار انجمن فیزیک ایران و انتشار آنها، به شرط
ارجاع دقیق و مناسب به خبرنامه‌ی انجمن بلا مانع است.»‌


صفحه انجمن فیزیک ایران را دنبال کنید




حامیان انجمن فیزیک ایران   (به حامیان انجمن بپیوندید)
  • پژوهشگاه دانش‌های بنیادی
  • دانشگاه صنعتی شریف
  • دانشکده فیزیک دانشگاه تهران

کلیه حقوق مربوط به محتویات این سایت محفوظ و متعلق به انجمن فیریک ایران می‌باشد.
Server: Iran (45.82.138.40)

www.irandg.com