شرح خبر
مسابقه کشوری دست‌ساخت‌های فیزیک، روز چهارشنبه 27 بهمن‌ماه 1395 در دانشگاه صنعتی نوشیروانی بابل برگزار شد. در این مسابقه از 9 استان کشورمان 52 تیم از 12 دانشگاه و چند مدرسه شرکت داشتند که داوری این مسابقه با 80 طرح رسیده، در دو بخش دانشجویی (دانشگاهی و آزاد) و دانش‌آموزی (ابتدایی و دبیرستان) انجام شد.
در بخش دانشجویی و آزاد: آقایان فرهاد جلالی و مهدی اصلانی از دانشگاه صنعتی اصفهان با طرح موتور استرلینگ تعمیم‌یافته رتبه یک را گرفتند و جایزه هفده میلیون ریالی این مسابقه را از آن خود کردند.
آقایان بنیامین ابراهیم‌پور و علی کاویانی از دانشگاه صنعتی نوشیروانی بابل با طرح تولید برق با گرمای هدررفت و طرح تخت جابه‌جاگر بیمار اتوماتیک رتبه دوم را کسب کردند و جایزه چهارده میلیون ریالی این مسابقه را از آن خود کردند.
دو طرح تیر برق هوشمند، کار آقایان نیما ملاعباسی و محمد خسروی‌زاده از دانشگاه صنعتی نوشیروانی بابل و طرح موتور حرارتی کار آقای جواد بارانی از دانشگاه علامه حسن‌زاده آملی به صورت مشترک سوم شدند که به هر کدام جایزه ده میلیون ریالی تقدیم شد.
طرح برگزیده کاربردی نیز طرح کمربند اتومبیل انفجاری، کار آقایان سیدپرهام بخشیان، محمدمهدی حسن‌پور و جواد نبوی از دانشگاه آزاد قائم‌شهر بود که جایزه‌ای هفده میلیون ریالی داشت.
طرح برگزیده خلاقیت نیز طرح پلاسما اسپیکر کار آقای علی پرتوی شفق از دانشگاه تهران بود که جایزه‌ی هفده میلیون ریالی را از آن خود کرد.
طرح برگزیده کاربردی – صنعتی طرحی بود با عنوان ماشین کارتینگ چیتا، کار آقایان مهدی گریوانی، مجتبی خانباباپور، مرتضی اسماعیلی، برنا بریمانی، رضا گریوانی، سعید محمدیان از دانشگاه صنعتی نوشیروانی بابل که جایزه بیست میلیون ریالی گرفت.
در بخش دانش‌آموزی رتبه نخست به طرح رسوب‌دهنده الکتریکی دود، کار دبیرستان‌های الغدیر بابل، شهید بهشتی بابل، خوارزمی بابل، فتحی بابل، و شرکت کاسپین علوم آزما، تعلق گرفت. دانش‌آموزان صاحب این طرح آقایان پارسا علیجانزاده، محمدرضا رجب‌زاده، فرحان همت‌پرست و خانم مهدیه کاظمی جایزه ده میلیون ریالی را دریافت کردند.
رتبه دوم به صورت مشترک به طرح بررسی عوامل مؤثر بر مقاومت، کار خانم مهدیس ژولیده از دبیرستان شهید ناصری ساری و  طرح دستگاه کار و انرژی کار آقایان پیوند والا، امیرمحمد ملک پور و مصطفی نعمت پور از دبیرستان الغذیر بابل تعلق گرفت که جایزه هفت میلیون ریالی دریافت کردند.
در این بخش هم رتبه سوم مشترک بین طرح بازوی هیدرولیکی، کار آقایان علی ابراهیمی آتانی و شادمهر شاهبازی از دبیرستان سما تنکابن و طرح موشک آبی چهارمخزنه، کار خانمها الهه مرصعی، مریم حسینی و کوثر رمضانی از دبیرستان ابوریحان بیرونی ساری بود، که جایزه چهار میلیونی دریافت کرد.



در بخش دانش‌آموزی ابتدایی تیم اول پژوهشسرای آمل بود برای طرح فیزیوتراپی طب اسلامی، کار آقای ابوالفضل شهرآبادی، که جایزه پنج میلیون ریالی را از آن خود کرد.
تیم دوم نیز مدرسه شبانه‌روزی دز خوزستان بود برای طرح تبدیل انرژی کار آقایان علیرضا نصیری و مهدی علی‌رحیمی، که جایزه سه میلیون ریالی را از آن خود کردند.
تیم سوم نیز مدرسه غیردولتی آفرینش آمل بود که برندگان آن آقایان آرتین آجودانی‌فر و پارسا مژده بودند با جایزه دو میلیون ریالی.

داوران این مسابقه خانم دکتر فاضله خواجه‌نبی و آقایان دکتر محمد مهدوی، دکتر محسن شادمهری، دکتر علی مهری، دکتر حسن کریمی‌نژاد و دکتر حسین مهری دهنوی بودند که انجمن فیزیک ایران قدردان زحمات این عزیزان است.

گفتنی است بدون حمایت معنوی دانشگاه صنعتی امیرکبیر و دانشگاه صنعتی نوشیروانی بابل، و حمایت مالی معاونت فناوری ریاست جمهوری، دانشگاه صنعتی نوشیروانی بابل و شرکت فرآورده‌های لبنی دوشه آمل (هراز) برگزاری این مسابقه امکان‌پذیر نبود.



نویسنده خبر: سمانه کیایی
کد خبر :‌ 2202

آمار بازدید: ۲۳۷
همرسانی این خبر را با دوستان‌تان به اشتراک بگذارید:
«استفاده از اخبار انجمن فیزیک ایران و انتشار آنها، به شرط
ارجاع دقیق و مناسب به خبرنامه‌ی انجمن بلا مانع است.»‌


صفحه انجمن فیزیک ایران را دنبال کنید




حامیان انجمن فیزیک ایران   (به حامیان انجمن بپیوندید)
  • پژوهشگاه دانش‌های بنیادی
  • دانشگاه صنعتی شریف
  • دانشکده فیزیک دانشگاه تهران

کلیه حقوق مربوط به محتویات این سایت محفوظ و متعلق به انجمن فیریک ایران می‌باشد.
Server: Iran (45.82.138.40)

www.irandg.com