شرح خبر


سکوت جغدها:‌ ساختار بال‌ها راز پرواز بی‌صدای این موجودات است. 

پرواز بی‌صدای جغدها می‌تواند به کاهش صدای توربین‌ و هواپیما کمک کند. گروهی از دانشگاه چیبا در ژاپن ویژگی‌های منحصر به فرد بال‌ جغدها را که به آن‌ها اجازه می‌دهد بدون تولید صدا پرواز کنند مطالعه کرده‌اند.

بال این موجودات شب‌بیدار،‌ در لبه‌ی جلویی دندانه‌دار و در لبه‌ی عقبی چین‌‌چین بوده و سطح مخمل‌گونه‌ای دارد. هائو لیو Hao Liu و همکارانش مدل‌های بالِ الهام گرفته از جغد را با و بدون ویژگی شانه-مانند تحلیل کرده‌اند تا نقش آن‌ها در کم کردن صدا را بررسی کنند. لیو می‌گوید «ما می‌خواستیم بدانیم این ویژگی‌ها چگونه در تولید نیروی آیرودینامیک و کاهش صدا اثر دارند و آیا می‌توان از آن‌ها در جای دیگری هم استفاده کرد؟»

آزمایش‌های تونل باد

برای مطالعه‌ی جریان هوا در اطراف بال‌های جغد، پژوهشگران از شبیه‌سازی‌های محاسباتی،‌ سرعت‌سنجی تصویر-ذره (PIV) و آزمایشات تونل باد استفاده کردند. آن‌ها متوجه شدند که دندانه‌های لبه‌ی جلویی به طور انفعالی گذار بین جریان‌های هوای ساده و آشفته روی بال‌ها را کنترل می‌کنند. البته لیو و گروهش همچنین کشف کردند که وقتی زاویه بال‌ها کم است، مبادله‌ای بین تولید نیرو و کم کردن صدا وجود دارد به طوری که لبه‌ی دندانه‌دار عملکرد آیرودینامیکی را کاهش می‌دهد.  

تیم تحقیق امیدوار است این کار که در Bioinspiration and Biomimetrics به چاپ رسیده، کاربردهای صنعتی داشته باشد. لیو توضیح می‌دهد که «این دندانه‌های لبه‌-جلویی با الهام از جغد، اگر بر تیغه‌های توربین بادی، بال‌های هواپیما یا ملخک هواپیماهای بی سرنشین اعمال شود می‌تواند یک طراحی زیست-شباهتی مفید برای کنترل جریان سیال و کاهش صدا باشد. به عنوان مثال در زمانی‌ که مشکل آلودگی صوتی یکی از موانع اصلی در ساختمان توربین‌های بادی است، روش آن‌ها در کاهش صدا بسیار خوشایند است».

 

منبع

Owl wings could hold secret to noiseless aircraft

نویسنده خبر: مریم ذوقی
کد خبر :‌ 2270

آمار بازدید: ۲۳۹
همرسانی این خبر را با دوستان‌تان به اشتراک بگذارید:
«استفاده از اخبار انجمن فیزیک ایران و انتشار آنها، به شرط
ارجاع دقیق و مناسب به خبرنامه‌ی انجمن بلا مانع است.»‌


صفحه انجمن فیزیک ایران را دنبال کنید




حامیان انجمن فیزیک ایران   (به حامیان انجمن بپیوندید)
  • پژوهشگاه دانش‌های بنیادی
  • دانشگاه صنعتی شریف
  • دانشکده فیزیک دانشگاه تهران

کلیه حقوق مربوط به محتویات این سایت محفوظ و متعلق به انجمن فیریک ایران می‌باشد.
Server: Iran (45.82.138.40)

www.irandg.com