شرح خبر
مراسم اعطای جايزه علیمحمدی، امروز 30 خردادماه 1397 در پژوهشگاه دانش‌های بنيادی با حضور مسئولان پژوهشکده و نمایندگان انجمن فیزیک ایران برگزار شد.
آقایان علی‌رضا ملایی‌نژاد و محمدرضا طاهری، برندگان جایزه علیمحمدی در سال 1397 شدند.
رساله پایان‌نامه آقای ملایی‌نژاد، طیف‌سنجی سه‌بعدی بر روی نمونه زیادی از کهکشان‌ها و برای نخستین بار در ایران انجام شده است که باعث درک بهتر از ساختار میله‌ای و بخش درخشان کهکشان‌های مارپیچی شده و همچنین در کشورمان در این نوع تحقیقات پیشرو است، نتایج مشاهداتی آن و همچنین شیوه تحلیل به کار رفته نیز در انتخاب ایشان تأثیر داشت.
رساله پایان‌نامه آقای طاهری، تله‌اندازی ذرات میکرونی و نانویی از جنس فلز در هوا، برای اولین بار انجام شده است و نتایج چشم‌گیری در این زمینه‌ی تحقیقاتی به‌دست آمده است. همچنین سیستم انبرک نوری برای تله‌اندازی هواویزها بهینه شده است و علاوه بر ذرات میکرونی، ذرات نانوی از جنس فلز مانند طلا، سیلیکا و پلی استایرن تله‌اندازی شده‌اند. این رساله به دلیل نتایج تحقیقاتی و کاربردی بودن و پیشرو بودن آن در این نوع از تحقیقات در کشور منتخب داوران بوده است.

«جايز‌ه‌ی عليمحمدی» را سال ۱۳۹۰، پژوهشگاه دانش‌های بنيادی و انجمن فيزيک ايران، پایه‌گزاری کردند که آن را به بهترین رساله‌ی دكترای فيزيک، كه در داخل كشور انجام شده باشد اعطا می‌کنند.
اين جايزه به پاس خدمات علمی و دانشگاهی شهيد دكتر مسعود عليمحمدی، استاد فقيد دانشگاه تهران و اولين دانش‌آموخته‌ی دكترای فيزيک داخل كشور، كه نقش مؤثری در زيرساخت علمی پژوهشگاه دانش‌های بنيادی داشته است و همچنين برای تلاش‌های وی برای برپايی تحصيلات تكميلی در ايران، نامگذاری شده است.


نویسنده خبر: سمانه کیایی
کد خبر :‌ 2553

آمار بازدید: ۲۸۱
همرسانی این خبر را با دوستان‌تان به اشتراک بگذارید:
«استفاده از اخبار انجمن فیزیک ایران و انتشار آنها، به شرط
ارجاع دقیق و مناسب به خبرنامه‌ی انجمن بلا مانع است.»‌


صفحه انجمن فیزیک ایران را دنبال کنید




حامیان انجمن فیزیک ایران   (به حامیان انجمن بپیوندید)
  • پژوهشگاه دانش‌های بنیادی
  • دانشگاه صنعتی شریف
  • دانشکده فیزیک دانشگاه تهران

کلیه حقوق مربوط به محتویات این سایت محفوظ و متعلق به انجمن فیریک ایران می‌باشد.
Server: Iran (45.82.138.40)

www.irandg.com