شرح خبر

علیرغم همه فشارها، تحریمها، و محدودیتهای خصمانه و ظالمانه علیه ملت فلسطین در چند دهه گذشته، دانشمندان و محققان فلسطینی از امر مطالعه و پژوهش در سطوح عالی و دانشگاهی غافل نبوده­اند.

اخیرا در بخش News Feature مجله نیچر گزارشی با عنوان

"In the Palestinian territories, science struggles against all odds"

منتشر شده است که چگونه دانشمندان و دانشجویان فلسطینی تلاش می­کنند پژوهشهای علمی را علیرغم همه نابهنجاریها و محدودیتهای تحمیلی شده به پیش ­ببرند.

اشاره می­شود که مسافرت و واردات به شدت توسط ارتش اسرائیل کنترل می­شود بطوریکه کار محققین برای رفتن به کنفرانس ها یا آزمایشگاها و تهیه مواد اولیه برای پژوهش بسیار دشوار و بعضا غیر ممکن است. اما بسیاری از محققین و آموزگاران علم به تلاش و کوشش خود برای توسعه جامعه علمی پویا اهتمام می­ورزند. این گزارش همچنین اضافه می­کند که بسیاری از محققان فلسطینی خارج از سرزمینهای اشغالی همواره سعی کرده­اند ارتباطات علمی خود را با محققان داخلی تقویت کنند تا سهمی هرچند اندک در توسعه علمی کشورشان داشته باشند. با وجود همه چالشها و سختیهای تحمیل شده، آمار انتشار مقالات در دو دهه گذشته رشد چشمگیری داشته است و از حدود صفر در سالهای پیش از 1998 به بیش از حدود 600 مقاله در 2017-2018 رسیده است. مقالات منتشر شده طیف وسیعی از رشته­ها شامل پزشکی، فیزیک و نجوم، شیمی، مهندسی، مواد، محیط زیست، بیوشیمی، علوم اجتماعی، داروسازی، کشاورزی و زیست شناسی و سایر را در بر می­گیرد. بیشترین سهم مربوط به علوم پزشکی است که حدود 14% از مقالات را به خود اختصاص می­دهد و شاخه فیزیک و نجوم با %10 در رتبه بعدی قرار می­گیرد.

نویسنده خبر: مهدی کارگریان

منبع خبر: وبگاه نیچر



نویسنده خبر: شانت باغرام
کد خبر :‌ 2672

آمار بازدید: ۲۵۷
همرسانی این خبر را با دوستان‌تان به اشتراک بگذارید:
«استفاده از اخبار انجمن فیزیک ایران و انتشار آنها، به شرط
ارجاع دقیق و مناسب به خبرنامه‌ی انجمن بلا مانع است.»‌


صفحه انجمن فیزیک ایران را دنبال کنید




حامیان انجمن فیزیک ایران   (به حامیان انجمن بپیوندید)
  • پژوهشگاه دانش‌های بنیادی
  • دانشگاه صنعتی شریف
  • دانشکده فیزیک دانشگاه تهران

کلیه حقوق مربوط به محتویات این سایت محفوظ و متعلق به انجمن فیریک ایران می‌باشد.
Server: Iran (45.82.138.40)

www.irandg.com