شرح خبر

گمان می‌رود که ماده‌ی تاریک درون فضای میان‌ستاره‌ای پیرامون ما، با تندی بالایی در حرکت باشد؛ امید می‌رود در پژوهش‌های ماده‌ی تاریک، آثار ایجاد شده آشکار شوند.


C. O'Hare; NASA/Jon Lomberg



پیش‌بینی می‌شود که شارش شدیدی از ماده‌ی تاریک در محدوده‌ی ما در کهکشان وجود داشته باشند. به تازگی حرکت هم‌سوی ستاره‌‌های همسایه، توجه بسیاری جلب کرده‌است. این جریان با نام S1 شناخته می‌شود و تصور می‌شود از بقایای یک کهکشان کوتوله‌‌ ای که میلیاردها سال پیش از این توسط کهکشان راه شیری بلعیده شده‌است، باشد. گمانه‌زنی‌ها پیرامون وجود بادهایی از ماده‌ی تاریک بنا بر این مشاهده‌ شکل گرفتند. به گفته‌ی نویسنده‌ی این مقاله، ماده‌ی تاریک این کهکشان قدیمی می‌توانند همچنان با سرعتی در حدود ۵۰۰ کیلومتر بر ساعت در حال گذر از کنار ما باشند. چنین «گردباد ماده‌ی تاریک»ی آثار قابل آشکارسازی‌ای در داده‌های پژوهش‌های ماده‌ی تاریک خواهد داشت.

ماهواره‌ی گایا (Gaiaسال گذشته، در یک مطالعه‌ی میلیارد-ستاره‌ای، جریان S1 را شناسایی کرد. در حقیقت، S1، نخستین جریان ستاره‌ای نیست و ستاره‌شناس‌ها پیش از این ۳۰ جمعیت در حال حرکت را شناسایی کرده‌اند. چنین به نظر می‌رسد که هر کدام از این جریان‌ها باقی‌مانده‌های برخورد یک کهکشان کوچک با کهکشان راه شیری هستند.

در حقیقت، S1 به سبب برخورد مسیرش با خط حرکت خورشید، توجه بسیاری را جلب کرده است. سیاران اهار (Ciaran O'Hare) از دانشگاه زاراگوزا (Zaragoza)، در اسپانیا، و همکاران‌ش، تاثیر S1 بر ماده‌ی تاریک موجود در منطقه را محاسبه نموده‌اند. این گروه، مدل‌های متنوعی برای چگالی و توزیع ماده‌ی تاریک روان‌شده از کهکشان مولد S1 در نظر گرفته‌اند. آن‌ها در پژوهش‌های ماده‌ی تاریک خود، آثار ممکن برای این توده‌های سریع را پیش‌بینی نموده‌اند. حتی اگر آشکارسازهایی که این روزها ذرات سنگین با برهم‌کنش اندک (WIMPها) –یک شکل شناخته‌شده از ماده‌ی تاریک- نتوانند آثار S1 را ببینند، نسل آینده‌ی آشکارسازها خواهند توانست. اگر به راستی طوفان S1 به ساحل ما بکوبد، آشکارسازهای آکسیونی –به سبب وجود برآمدگی پهن قله‌ی باریک اضافه در طیف ماده‌ی تاریک آکسیونی- اقبال بالاتری دارند.


منبع:

DarkMatterBlowingLikeAHurricane

مرجع:

Physical Review D



نویسنده خبر: سعیده هوشمندی
کد خبر :‌ 2695

آمار بازدید: ۲۵۷
همرسانی این خبر را با دوستان‌تان به اشتراک بگذارید:
«استفاده از اخبار انجمن فیزیک ایران و انتشار آنها، به شرط
ارجاع دقیق و مناسب به خبرنامه‌ی انجمن بلا مانع است.»‌


صفحه انجمن فیزیک ایران را دنبال کنید




حامیان انجمن فیزیک ایران   (به حامیان انجمن بپیوندید)
  • پژوهشگاه دانش‌های بنیادی
  • دانشگاه صنعتی شریف
  • دانشکده فیزیک دانشگاه تهران

کلیه حقوق مربوط به محتویات این سایت محفوظ و متعلق به انجمن فیریک ایران می‌باشد.
Server: Iran (45.82.138.40)

www.irandg.com