شرح خبر

جایزه گروبر هر سال به کیهان شناسان و فیزیکدانانی اهدا می شود که یافته های مهم و جدیدی در باره کیهان داشته و یا تصویر ما را از کیهان تغییر داده باشند.

جوزف سیلک برنده جایزه گروبر 2019


جایزه امسال به جوزف سیلک Joseph Silk و نیکلاس کایزر Nicholas Kaiser برای نقش مهم آن ها در مطالعه تشکیل ساختارهای کیهانی و پیشنهادهای جدید آن ها برای کاوش و رصد ماده تاریک اعطا شده است. اگرچه این دو کیهان شناس با تقریب خوبی مستقل از یکدیگر به پژوهش پرداخته اند ولی دست آوردهای پژوهشی آن ها به گونه ای مکمل یکدیگر بوده است. سیلک و کایزر جایزه پانصدهزاردلاری و مدال های گروبر را در کنفرانس CosmoGold در موسسه اخترفیزیک پاریس که در 28 ژوئن برگزار می گردد، دریافت خواهند کرد.

نیکلاس کایزر برنده جایره گروبر 2019

جوزف سیلک که هم اکنون در اکسفورد، موسسه اخترفیزیک پاریس و دانشگاه جان هاپکینز امریکا مشغول به پژوهش است نقش مهمی در فهم چگونگی تشکیل ساختارها به خصوص درمقیاس های کوچک و ارتباط آن با چندقطبی های بزرگ تابش زمینه کیهان داشته اشت. این یافته ها در تابش زمینه به نام او Silk damping نام گذاری شده است.

کایزر نیز که هم اکنون در École Normale Supérieure مستقر است پژوهش های مهمی درباره روش های آماری برای به دست آوردن میدان سرعت ماده تاریک و توزیع آن ها انجام داده است.

منبع خبر



نویسنده خبر: شانت باغرام
کد خبر :‌ 2820

آمار بازدید: ۲۳۶
همرسانی این خبر را با دوستان‌تان به اشتراک بگذارید:
«استفاده از اخبار انجمن فیزیک ایران و انتشار آنها، به شرط
ارجاع دقیق و مناسب به خبرنامه‌ی انجمن بلا مانع است.»‌


صفحه انجمن فیزیک ایران را دنبال کنید




حامیان انجمن فیزیک ایران   (به حامیان انجمن بپیوندید)
  • پژوهشگاه دانش‌های بنیادی
  • دانشگاه صنعتی شریف
  • دانشکده فیزیک دانشگاه تهران

کلیه حقوق مربوط به محتویات این سایت محفوظ و متعلق به انجمن فیریک ایران می‌باشد.
Server: Iran (45.82.138.40)

www.irandg.com