شرح خبر

خبر فقدان دکتر جلال صمیمی، که به اذعان تمام فیزیک پیشه ها یکی از ستون های علمی دانشگاه در طول سالیان دراز بود، تاسف بار است. او مهندس برق و فیزیک پیشه ای بود که در دهه 60 و 70 خورشیدی همراه با اساتید نسل خود خون تازه ای به کالبد بی رمق فیزیک ایران تزریق کرد و رشد و بالندگی نسل های بعدی خود را فراهم نمود.


استاد جلال صمیمی

همه کسانی که از نزدیک با او آشنا بودند می دانند به واقع انسانی خستگی ناپذیر، پرحوصله، آرام، متین، و فروتن بود. ترکیب این خصوصیات با توانایی علمی او، از وی انسانی ویژه ساخته بود. همواره مشتاق یادگیری بود، و برای رسیدن به آن خط قرمزی نمی شناخت. حتی زمانی که استاد تمام بود برای یادگیری در کلاس های درس ذرات بنیادی دکتر اردلان در کنار دانشجویان دکتری شرکت می کرد. در اواخر حضور فعال اش در دانشکده فیزیک دانشگاه صنعتی شریف، همه ساله مدعو دانشگاه ریورساید آمریکا بود و در زمینه اخترفیزیک با آن دانشگاه همکاری می نمود.

سخن رانی او در سالن جابر بن حیان دانشگاه صنعتی شریف در مورد منبع تابش اشعه ایکس در کهکشان راه شیری با نام Gx339-4 به عنوان یک کاندیدای سیاه چاله یکی از جذاب ترین سخنرانی ها در دوره ریاست دکتر صالحی در دانشگاه صنعتی شریف بود. برخی از فعالیت های مهم علمی او عبارتند از:

تصویری هنری از سیاهچاله Gx339-4



  1. پیشنهاد Gx339-4 ،که یک منبع تابش اشعه ایکس در کهکشان راه شیری است، به عنوان یک کاندیدای سیاه چاله که در مجله بسیار معتبر نیچر منتشر شد.

  2. تاسیس آزمایشگاه تحقیقاتی پرتوهای کیهانی در دانشکده فیزیک.

  3. ترجمه کتاب "مبانی نظریه الکترومغناطیس" ( ریتز، میلفورد، کریستی) توسط انتشارات مرکز نشر دانشگاهی که در کلیه دانشگاه های ایران تدریس می شود.

  4. ترجمه کتاب "فضا و نجوم" ( زوزا وبروا) .

  5. استاد راهنمایی تعداد زیادی از دانشجویان دکتری فیزیک در زمینه پرتوهای کیهانی و تابش گاما.

  6. انتشار ده ها مقاله تخصصی انگلیسی در زمینه پرتوهای کیهانی و انتشار در محیط بین ستاره ای.

  7. انتشار چندین مقاله مروری و تخصصی به فارسی و انگلیسی در زمینه انرژی خورشیدی و محاسبا ت دقیق میزان تابش انرژی خورشیدی برای 28 شهر مستعد ایران.

  8. عضو برجسته رصدخانه ملی ایران، عضو وابسته مرکز بین المللی تریسته ایتالیا، و ویراستار وابسته مجله فیزیک ایران.

    وی با وجود محدودیتهای حرکتی ، که به دلیل سکته مغزی در سال 1381 در دفتر کارش در دانشکده فیزیک رخ داد، لحظه ای از مطالعه، نوشتن، و تحقیق و پژوهش دست بر نمی داشت. بالاخره بعد از حدود 18 سال سختی در روز پنجشنبه 22 خرداد 1399 دار فانی را وداع نمود و جامعه دانشگاهی استادی فرهیخته و از خود گذشته را از دست داد.

    روحش شاد و یادش گرامی باد

محمود بهمن آبادی

دانشکده فیزیک دانشگاه صنعتی شریف

23 خرداد 1399



نویسنده خبر: شانت باغرام
کد خبر :‌ 3069

آمار بازدید: ۲۶۱
همرسانی این خبر را با دوستان‌تان به اشتراک بگذارید:
«استفاده از اخبار انجمن فیزیک ایران و انتشار آنها، به شرط
ارجاع دقیق و مناسب به خبرنامه‌ی انجمن بلا مانع است.»‌


صفحه انجمن فیزیک ایران را دنبال کنید




حامیان انجمن فیزیک ایران   (به حامیان انجمن بپیوندید)
  • پژوهشگاه دانش‌های بنیادی
  • دانشگاه صنعتی شریف
  • دانشکده فیزیک دانشگاه تهران

کلیه حقوق مربوط به محتویات این سایت محفوظ و متعلق به انجمن فیریک ایران می‌باشد.
Server: Iran (45.82.138.40)

www.irandg.com