شرح خبر

اثرهال یکی از پدیده‌های مهم‌ فیزیکی است که در آن با اعمال میدان مغناطیسی عمود بر جهت جریان، نوع و چگالی حامل‌های بار را در ماده مشخص می‌کنند. به تازگی دانشمندان این پدیده را در رساناهای شبه یک بعدی مشاهده کرده‌اند که منجر به کشف خواص شگفتی شده است.

رساناهای آلیِ شبه یک بعدی، لایه‌ای از رشته‌های مولکولی بلندی هستند که جریان الکترون‌ها را در یک بعد محدود می‌کنند. این کاهش ابعاد باعث ایجاد رفتارهای منحصر به فردی می‌شود، از جمله مقاومت‌ مغناطیسی وابسته به زاویه و اثر هال که در نوع خود عجیب و غیرقابل انتظار است. همان‌طور که در Physical Review Letters به چاپ رسیده، مقاومت مشخصه‌ی هال با چرخش جهت‌گیری میدان مغناطیسی نسبت به ساختار شبکه رسانا نوسان می‌کند.

در واقع اثر هال زمانی رخ می‌دهد که میدان مغناطیسی به صورت عمود بر جریان در ماده اعمال شود. این نیروی مغناطیسی باعث می‌شود که حامل‌های بار در دو سر ماده تجمع کنند، و در نتیجه باعث ایجاد یک ولتاژ معکوس ‌شود. اگر این حامل‌های بار در دو بعد محدود شوند، اثر هال کوانتیزه می‌شود، و مقاومت هال (نسبت ولتاژ معکوس به جریان طولی) به صورت مقادیر گسسته خواهد بود.

پیش از این انتظار نمی‌رفت که اثر هال در رسانای یک بعدی به وقوع پیوندد. با این وجود، کایا کوبایاشی (Kaya Kobayashi) از دانشگاه آیوما گاکین در کاناگاوای ژاپن و همکارانش پاسخی شبیه به اثر هال را در رسانای آلی شبه یک بعدی 2CIO4(TMTSF) کشف کرده‌اند. آنها کریستال‌های واحدی از این رسانا را در یک میدان 15 تسلایی قرار داده و ولتاژ معکوس آن را بر حسب جریان جاری شده در رشته‌های مولکولی اندازه‌گیری کردند. زمانی که این تیم زاویه بین میدان مغناطیسی و شبکه کریستالی را تغییر می‌دادند، دریافتند که مقاومت هال از مقادیر مثبت به مقادیر منفی تغییر می‌کند، و در«زوایای جادویی» مقدارش صفر می‌شود. این زوایا متناظر با صفحات کریستالی هستند که یک رشته مولکولی را به نزدیک‌ترین همسایه‌هایش متصل می‌کند. برای توصیف این اثر هالِ خارق‌العاده، محققان فرض کردند که میدان مغناطیسی نوعی مقاومت مداری را برانگیخته می‌کند که به الکترون‌ها این امکان را می‌دهد تا بین رشته‌های مختلف نوسان کنند.

منبع: Hall Effect in Quasi-1D Conductors

مرجع: http://journals.aps.org/prl/abstract/10.1103/PhysRevLett.112.116805



نویسنده خبر: سیده اسما حسینی
کد خبر :‌ 1394

آمار بازدید: ۲۵۵
همرسانی این خبر را با دوستان‌تان به اشتراک بگذارید:
«استفاده از اخبار انجمن فیزیک ایران و انتشار آنها، به شرط
ارجاع دقیق و مناسب به خبرنامه‌ی انجمن بلا مانع است.»‌


صفحه انجمن فیزیک ایران را دنبال کنید




حامیان انجمن فیزیک ایران   (به حامیان انجمن بپیوندید)
  • پژوهشگاه دانش‌های بنیادی
  • دانشگاه صنعتی شریف
  • دانشکده فیزیک دانشگاه تهران

کلیه حقوق مربوط به محتویات این سایت محفوظ و متعلق به انجمن فیریک ایران می‌باشد.
Server: Iran (45.82.138.40)

www.irandg.com