شرح خبر

كار روي يك آزمايشگاه نوترينوي زيرزميني بسيار عظيم در چين آغاز شده است. رصدخانه نوترينوي زيرزميني جيانگمين (JUNO) با صرف هزينه 330 ميليون دلار در شهر كايپينگ در استان گواندانگ در جنوب كشور چين حدود 150 كيلومتري غربي هنگ كنگ در حال ساخت است. هدف اين است كه اين رصدخانه در سال 2020 كامل شود و  به مدت بيشتر از 20 سال به مطالعه‌­ي رابطه ميان سه نوع نوترينوي الكتروني، ميوني و تاو بپردازد.

جزئيات طرح در سال پيش كامل شده است و اين آشكارساز توسط موسسه فيزيك انرژي بالا (IHEP) كه بخشي از آكادمي علوم چين (CAS) است، ساخته خواهد شد. JUNO، سالن آزمايشگاهي به ارتفاع 80 متر و قطر 50 متر در 700 متري زير زمين خواهد داشت. آشكارساز آن با 20000 تُن  مايع جرقه­‌زننده­ پر خواهد شد و بيشتر از 15000 لامپ تقويت كننده‌­ي نور استفاده مي­شوند تا نور جرقه كه به هنگام برخورد نوترينو با اتم هيدروژن ايجاد مي­شود را آشكار كنند.

محل رصدخانه نوترينو زيرزميني جيانگمين

چالش بزرگ

اگرچه JUNO خواهد توانست علاوه بر نوترينوهاي ايجاد شده از زمين، نوترينوهاي ناشي از ابَر نواَختر (سوپرنوا) را نيز كشف كند اما رصدخانه به طور عمده نوترينوهاي ناشي از دو كارخانه نيروي هسته‌­اي كه حدود 50 كيلومتر از محل آزمايش قرار دارند را مطالعه خواهد كرد. يافنگ وانگ (Yifang Wang) مدير IHEP كه پروژه JUNO را سرپرستي مي‌­كند، مي‌­گويد «ما نياز داريم نوترينوهاي ناشي از رآكتورهاي هسته اي را از فاصله مناسب آشكارسازي كنيم.» نظر او بر اين است كه «ساخت چنين آزمايشگاه و آشكارساز عظيم زيرزميني در عرض 5 سال يك چالش بزرگ است.»

انتظار مي­‌رود اين آشكارساز قدرت تفكيك انرژي حدود 3درصد را داشته باشد كه به JUNO اجازه مي­دهد جرم نسبي سه نوع نوترينو را كه به نام سلسله مراتب در جرم نوترينو شناخته مي­‌شود، تعيين كند. چندين آزمايش مشابه ازجمله NOvA در آمريكا، سوپر كاميوكانده در  ژاپن و رصدخانه نوترينو در هند نيز به اين منظور كار مي‌­كنند. جون كائو (Jun Cao)، پژوهش‌­گر ذرات در IHEP مي­‌گويد «حل اين معما كه چرا در جهان، ماده بر پادماده غالب است، يك مسئله‌­ي مهم است»

موفقيت پيشين

تجربه‌­ي چين در راه­‌اندازي آزمايش نوترينو دايا باي در سه سال گذشته آن را در جايگاه خوبي براي JUNO قرار خواهد داد. وانگ مي­‌افزايد «موفقيت دايا باي باعث شده است كه همكاران خارجي بيشتري به سمت JUNO جذب شوند.» علاوه بر IHEP و 19 موسسه چيني ديگر، بيشتر از 30 موسسه بين المللي شامل همكاران دايا باي از جمهوري چك، فرانسه، آلمان، ايتاليا، روسيه و آمريكا نيز براي پيوستن به JUNO ابراز تمايل كرده‌­اند. وانگ مي‌­افزايد «پروژه JUNO كمك مي‌­كند يك تيم تحقيقاتي برجسته ايجاد كنيم و چين را به يكي از كشورهاي پيشتاز در زمينه فيزيك ذرات تبديل كنيم.»

منبع:

China to build a huge underground neutrino experiment

 

درباره نويسنده:

جيائو لي (Jiao Li) نويسنده علمي در پكن است.

 



نویسنده خبر: آزاده نعمتی
کد خبر :‌ 1398

آمار بازدید: ۲۵۱
همرسانی این خبر را با دوستان‌تان به اشتراک بگذارید:
«استفاده از اخبار انجمن فیزیک ایران و انتشار آنها، به شرط
ارجاع دقیق و مناسب به خبرنامه‌ی انجمن بلا مانع است.»‌


صفحه انجمن فیزیک ایران را دنبال کنید




حامیان انجمن فیزیک ایران   (به حامیان انجمن بپیوندید)
  • پژوهشگاه دانش‌های بنیادی
  • دانشگاه صنعتی شریف
  • دانشکده فیزیک دانشگاه تهران

کلیه حقوق مربوط به محتویات این سایت محفوظ و متعلق به انجمن فیریک ایران می‌باشد.
Server: Iran (45.82.138.40)

www.irandg.com