شرح خبر

فیزیک‌دانانِ هسته‌ای تاکنون تلاش‌های زیادی برای ایجاد عناصر فوق‌سنگین انجام داده‌اند. عناصر سنگین عناصری هستند که از تعداد نوترون‌ کافی برای پایداریِ لازم و جلوگیری از واپاشی هسته‌ای ایجاد شده‌اند. در سی سال اخیر آزمایشات زیادی بر روی کشف عناصر سنگین متمرکز شده‌ که هر دو سه سال به یک کشف اساسی منتهی شده است. بخشی از فرایند این اکتشافات شامل تایید توسط یک گروه تجربی مستقل است- تنها در این وضعیت است که یک عنصر وضعیت رسمی خود را بدست می‌آورد.

به تازگی یک تیم بین‌المللی با استفاده از باریکه‌ چگالی از 48Ca که با استفاده از تسهیلات تحقیقاتی GSI درآلمان فراهم آمده، و با استفاده از هدفی از مواد پرتوزا 249Bk که توسط آزمایشگاه ملی اوک ریج در تنسی تهیه شده، موفق شدند دو اتم فوق سنگین را با اعداد اتمی Z=117 تولید کنند، و مطالعه اولیه منتشر شده در سال 2010 را به تایید برسانند. در این فرایند، ایزوتوپ جدید  266Lrاز باریکه‌ای از پرتوهای آلفای 270Db که قبلا کشف شده بود بدست آمد.

این آزمایش یک بررسی باشکوه علمی است که در حوزه تحقیقات عناصر فوق‌سنگین قرار می‌گیرد و به تجدید جزء به جزء زنجیره هفت مرحله‌ای گسیل پرتو‌های آلفا از عنصر تازه کشف شده 266Lr نیاز دارد. این اکتشاف با استفاده از تجهیزات TASCA امکان‌پذیر است، یک جداکننده پر شده با گاز که به طور خاصی برای گزینش عناصر فوق‌سنگین طراحی شده است.

منبع: http://physics.aps.org/synopsis-for/10.1103/PhysRevLett.112.172501

مرجع: http://journals.aps.org/prl/abstract/10.1103/PhysRevLett.112.172501



نویسنده خبر: سیده اسما حسینی
کد خبر :‌ 1445

آمار بازدید: ۲۳۷
همرسانی این خبر را با دوستان‌تان به اشتراک بگذارید:
«استفاده از اخبار انجمن فیزیک ایران و انتشار آنها، به شرط
ارجاع دقیق و مناسب به خبرنامه‌ی انجمن بلا مانع است.»‌


صفحه انجمن فیزیک ایران را دنبال کنید




حامیان انجمن فیزیک ایران   (به حامیان انجمن بپیوندید)
  • پژوهشگاه دانش‌های بنیادی
  • دانشگاه صنعتی شریف
  • دانشکده فیزیک دانشگاه تهران

کلیه حقوق مربوط به محتویات این سایت محفوظ و متعلق به انجمن فیریک ایران می‌باشد.
Server: Iran (45.82.138.40)

www.irandg.com