شرح خبر

با تولید چهار اتم از عنصر 117 که ویژگی‌هایی مطابق با داده‌های قبلی دارند، به ثبت این عنصر در جدول تناوبی نزدیک می‌شویم.


شلیک به هدف: عنصر 117

عنصر Ununseptium با علامت اختصاری Uus و عدد اتمی 117 سرانجام آماده است تا به جدول اتمی افزوده شود. تیمی بین‌المللی از پژوهشگران توانسته است چهار اتم از این عنصر دست‌نیافتنی را که برای اولین بار در سال 2010 مورد توجه قرار گرفت، تولید کند. خواص فروپاشی این اتم‌ها با داده‌های قبلی مطابقت دارد و این، احتمال شناخت رسمی آن به عنوان عنصری جدید را به همراه عناصر زنجیره‌ی واپاشی آن با اعداد اتمی 115 و 113 قوت می‌بخشد. در این فرآیند پژوهشگران همچنین توانسته‌اند ایزوتوپ جدید lawrencium-266 را کشف کنند.

جزایر با ثبات

در حالی که بخش عمده جدول تناوبی با عناصر طبیعی پر شده، آزمایش‌های فیزیک هسته‌ای توانسته است 27 عنصر به این مجموعه اضافه کند. عناصر با عدد‌اتمی بزرگتر از 104 به عنوان عناصر فوق‌سنگین نامیده می‌شوند و در این بین عناصری که بیشترین طول عمر را دارا هستند، به اصطلاح جزیره‌ی ثبات (island of stability) اطلاق می‌شوند؛ جایی که هسته‌هایی با نیمه‌عمرهای بسیار طولانی یافت می‌شوند.

اگرچه این عناصر در طبیعت یافت نمی‌شوند؛ اما می‌توان آن‌ها را از طریق شتاب دادن پرتوهایی از هسته‌ها و کوباندن آن‌ها به هسته‌های بسیار سنگین و خاصی تولید کرد. اتم‌های Ununseptium، سنگین‌ترین اتم‌هایی هستند که تاکنون مشاهده شده‌اند؛ 40% سنگین‌تر از اتم‌های سرب. در سال 2010 گروهی از پژوهشگران روسی و آمریکایی پرتوهایی از ایزوتوپ‌های کمیاب کلسیم-48 را به هدف‌هایی از جنس برکلیم-249 برای حصول اولین تجربیات در مورد این عنصر شلیک کرد.

در تازه‌ترین آزمایش مشترک بین آلمان و آمریکا، اهدافی از جنس برکلیم برای تولید اتم‌های ununseptium، مورد بمباران قرار گرفتند. سپس اتم‌های عنصر 117 از میان تعداد بیشمار سایر محصولات واکنش‌های هسته‌ای تفکیک شدند. آن‌ها از طریق محصولات واپاشی پرتوزای خود مورد شناسایی قرار گرفتند. با کمال تعجب این گروه همچنین توانست یک مسیر واپاشی آلفا برای عنصر Db-270 و ایزوتوپ جدید Lr-266 را مشاهده کند که تا پیش از این ناشناخته بود. این عناصر به ترتیب با نیمه‌عمرهایی در حدود یک ساعت و یازده ساعت در میان ایزوتوپ‌های فوق‌سنگینی جای می‌گیرند که بیشترین طول‌عمر را دارند.

اتحادیه‌ی بین‌المللی فیزیک و شیمی محض و کاربردی نتایج را مورد بررسی قرار خواهد داد تا ببیند که آیا آزمایش‌های دیگری قبل از اعلام  رسمی وجود این عنصر لازم است یا خیر.

این پژوهش در Physical Review Letters منتشر شده است.

منبع: Superheavy element 117 weighs in again    




نویسنده خبر: مونا عجمی
کد خبر :‌ 1447

آمار بازدید: ۲۵۴
همرسانی این خبر را با دوستان‌تان به اشتراک بگذارید:
«استفاده از اخبار انجمن فیزیک ایران و انتشار آنها، به شرط
ارجاع دقیق و مناسب به خبرنامه‌ی انجمن بلا مانع است.»‌


صفحه انجمن فیزیک ایران را دنبال کنید




حامیان انجمن فیزیک ایران   (به حامیان انجمن بپیوندید)
  • پژوهشگاه دانش‌های بنیادی
  • دانشگاه صنعتی شریف
  • دانشکده فیزیک دانشگاه تهران

کلیه حقوق مربوط به محتویات این سایت محفوظ و متعلق به انجمن فیریک ایران می‌باشد.
Server: Iran (45.82.138.40)

www.irandg.com