شرح خبر

بنیاد بین المللی پژوهش در گرانش دو فعالیت پژوهشی از فیزیکدانان کشور مان را جزء کارهای شایسته‌ی تقدیر در سال ۲۰۱۴ معرفی کرده است.

در یک پژوهش پژوهشگران ایرانی، شانت باغرامیان، سعید توسلی و فرهنگ حبیبی در یک همکاری بین‌المللی با انستیتو اختر فیزیک پاریس و محققان این مرکز رویا مهیایی و جو سیلک کیهان‌شناس برجسته، مقاله‌ای باعنوان «کاوش طبیعت گرانش در کیهان ناهمگن» را نگاشته‌اند.

همچنین در پژوهش دیگری که آن هم نتیجه یک همکاری بین المللی است زهرا حقانی، تیبریو هارکو، حمیدرضا سپنجی و شهاب شهیدی  به بررسی تاثیر جفت شدگی غیر مینیمال ماده باریونی با هندسه پرداخته‌اند.

در مقاله‌ی باغرام و همکاران، روشی جدید برای آزمون گرانش در مقیاس‌های کیهانی ارائه شده است. در این شیوه از نور ابرنواخترهای نوع یک، برای پیمایش مناطق فراچگال و فروچگال استفاده می‌شود. مقدار انتقال به سرخ و مقیاس ساختار می‌تواند آزمونی برای گرانش نسبیت عام باشد. مساحی‌های آینده با کشف تعداد بیشتری از ابرنواخترهای نوع یک، این آزمون را عملی خواهد کرد.

در مقاله حقانی و دیگران به مدلهایی پرداخته شده است که  در حدنیوتنی رفتار استاندارد گرانش اینشتینی را دارند و در حد فراتر از منظومه شمسی کاندیداهای هندسی برای انرژی تاریک هستند. همچنین کاندیدا‌های خوبی برای نظریات گرانشی تصحیح یافته بدون ناپایداری‌ها هستند.

این بنیاد همه ساله تعدادی از بهترین مقالات در زمنیه کیهانشاسی را انتخاب کرده و معرفی می‌کند.

برای آگاهی بیشتر به وب‌سایت زیر وارد شوید.


http://hyperspace.aei.mpg.de/2014/05/17/awards-winners-for-essays-2014



نویسنده خبر: سمانه کیایی
کد خبر :‌ 1450

آمار بازدید: ۲۴۷
همرسانی این خبر را با دوستان‌تان به اشتراک بگذارید:
«استفاده از اخبار انجمن فیزیک ایران و انتشار آنها، به شرط
ارجاع دقیق و مناسب به خبرنامه‌ی انجمن بلا مانع است.»‌


صفحه انجمن فیزیک ایران را دنبال کنید




حامیان انجمن فیزیک ایران   (به حامیان انجمن بپیوندید)
  • پژوهشگاه دانش‌های بنیادی
  • دانشگاه صنعتی شریف
  • دانشکده فیزیک دانشگاه تهران

کلیه حقوق مربوط به محتویات این سایت محفوظ و متعلق به انجمن فیریک ایران می‌باشد.
Server: Iran (45.82.138.40)

www.irandg.com