شرح خبر

سطح ابرآبگریز جدیدی ارائه شده است که می‌تواند روی هرنوع ماده‌ای قرار گیرد و به راحتی نیز خاصیت خود را از دست نمی‌دهد.


ماتریس هیدروژل سطح ابرآبگریز تولید می‌کند

غشای نازک ابرآبگریزی که می‌تواند به عنوان روکش تقریباً برای هر نوع زیرلایه‌ای مورد استفاده قرار گیرد، توسط گروهی بین‌المللی از پژوهشگران تولید شده است. این ماده که با استفاده از یک ماتریس هیدروژلِ نانوساختار ایجاد شده، بسیار انعطاف‌پذیر بوده و از نظر اپتیکی نیز شفاف است. از این غشا می‌توان به عنوان یک پوشش ضدآب و نیز یک فیلتر برای جدا کردن آب و روغن در صنعت استفاده کرد.

سطوح ابرآبگریز به سطوحی گفته می‌شود که به طور موثری آب را دفع می‌کنند. اکنون گروهی از پژوهشگران چینی از دانشگاه نانجینگ (Nanjing University) با همراهی جمعی از پژوهشگران دانشگاه تگزاس نوع جدیدی از این سطوح را با کمک یک نانوساختار سیلیکای سه بعدی و یک قالب هیدروژل ساخته‌اند. روکش ترکیبیِ حاصل شامل نانوالیاف‌های بهم‌پیوسته‌ی سه بعدی با قطری در حدود 100 نانومتر است و از لحاظ شکل ظاهری شبیه به برگ نیلوفر آبی می‌باشد. این نانوالیاف‌ها هوا را در زیر قطره‌های آبی که روی آن‌ها می‌افتد، به دام می‌اندازند و به این ترتیب سطحی را پدید می‌آورند که آب را دفع می‌کند.

این غشاها، ابرآبگریز باقی می‌مانند حتی هنگامی که تا بیشترین حد خود کشیده شوند و این به نوبه‌ی خود اولین بار محسوب می‌شود، چراکه نمونه‌های پیشین هنگامی که در معرض کشیدگی بیش از 30% قرار می‌گرفتند، ویژگی‌ آبگریزی خود را از دست می‌دادند.

این ماده می‌تواند به واسطه‌ی خاصیت تری، تقریباً روی هر نوع زیرلایه‌ای اعم از فلز، سیمان، پارچه، چوب و پلاستیک قرار گیرد، 98% نور تابیده شده را عبور می‌دهد و بنابراین از نظر اپتیکی نیز شفاف است. از آن به واسطه‌ی خاصیت جذب کنندگی تا 40 برابر وزن خود، می‌توان به عنوان  اسفنج و فیلتر در جداسازی روغن از آب استفاده کرد. فرایند تولید این غشا ساده است و می‌توان آن را در مقیاس بزرگ نیز تولید کرد.

این پژوهش در Nano Letters منتشر شده است.

منبع: Hydrogel matrix makes superhydrophobic surface    



نویسنده خبر: مونا عجمی
کد خبر :‌ 1506

آمار بازدید: ۲۴۶
همرسانی این خبر را با دوستان‌تان به اشتراک بگذارید:
«استفاده از اخبار انجمن فیزیک ایران و انتشار آنها، به شرط
ارجاع دقیق و مناسب به خبرنامه‌ی انجمن بلا مانع است.»‌


صفحه انجمن فیزیک ایران را دنبال کنید




حامیان انجمن فیزیک ایران   (به حامیان انجمن بپیوندید)
  • پژوهشگاه دانش‌های بنیادی
  • دانشگاه صنعتی شریف
  • دانشکده فیزیک دانشگاه تهران

کلیه حقوق مربوط به محتویات این سایت محفوظ و متعلق به انجمن فیریک ایران می‌باشد.
Server: Iran (45.82.138.40)

www.irandg.com