شرح خبر

دکتر آنتون زایلینگر، فیزیکدان برجسته و پیشرو در زمینه فیزیک کوانتومی از دانشگاه وین و دانشگاه تکنولوژی وین ورئیس آکادمی علوم اتریش در تاریخ 17 شهریور 94 از دانشگاه صنعتی شریف بازدید نمودند.


دکتر زایلینگر آزمایش های مهم متعددی در زمینه بنیان فیزیک کوانتومی، اپتیک کوانتومی و نظریه اطلاعات کوانتومی انجام داده است. از مهمترین آن ها می توان به اولین آزمایش فرابرد کوانتومی quantum teleportation و رایانش یک سویه کوانتومی one way quantum computation اشاره کرد. او یکی از فیزیکدانانی است که قضیه معروف GHZ را ( حرف Z به زایلینگر اشاره دارد) را  بیان و  اثبات کرد و  اولین پژوهشگری است که  آن را به صورت تجربی نیزتایید کرده است. 

در دانشکده فیزیک دانشگاه صنعتی شریف، دکتر زایلینگر ابتدا دیداری با گروه اطلاعات کوانتومی دانشکده زیرنظر دکتر وحید کریمی پور داشتند و با اعضای هیات علمی و دانشجویان گروه به بحث و گفتگو نشستند. سپس دکتر زایلینگر با اعضای هیات علمی دانشکده فیزیک دیدار داشتند و درباره راه های همکاری علمی بین اتریش و ایران گفتگو کردند. دیدار دکتر زایلینگر با بازدید از آزمایشگاه تحقیقاتی لیزر (زیرنظر دکتر رسول صدیقی) و آزمایشگاه طیف سنجی اشعه ایکس فوتوالکترونی (زیر نظر دکتر نیما تقوی نیا) به پایان رسید.


تهیه خبر: دکتر علی رضاخانی هیات علمی دانشکده فیزیک دانشگاه صنعتی شریف



نویسنده خبر: شانت باغرامیان
کد خبر :‌ 1847

آمار بازدید: ۲۵۵
همرسانی این خبر را با دوستان‌تان به اشتراک بگذارید:
«استفاده از اخبار انجمن فیزیک ایران و انتشار آنها، به شرط
ارجاع دقیق و مناسب به خبرنامه‌ی انجمن بلا مانع است.»‌


صفحه انجمن فیزیک ایران را دنبال کنید




حامیان انجمن فیزیک ایران   (به حامیان انجمن بپیوندید)
  • پژوهشگاه دانش‌های بنیادی
  • دانشگاه صنعتی شریف
  • دانشکده فیزیک دانشگاه تهران

کلیه حقوق مربوط به محتویات این سایت محفوظ و متعلق به انجمن فیریک ایران می‌باشد.
Server: Iran (45.82.138.40)

www.irandg.com