شرح خبر

مرکز شبکه‌‌‌های دسترسی یکپارچه به چالش با پهنای باند برخاسته تا هولوگرام‌های سه بعدی را به خانه‌های ما بیاورد.

تصور کنید که بتوانید مسابقات جام جهانی را به صورت سه بعدی در مبل راحتی منزل خودتان ببینید. این ایده ممکن است زودتر از آنچه فکرش را بکنید عملی شود. با حمایت بنیاد ملی علوم آمریکا(NSF) ، دانشمند علوم اپتیک ناصر پیغمبریان و تیمش در دانشگاه آریزونا در تلاشند تا نسل جدید هولوگرام‌ها را ممکن سازند. این پژوهشگران روزی را، احتمالاً در دهه‌ی آینده، پیش‌بینی می‌کنند که هولوگرام‌های لیزری به طور زنده به هر نقطه از دنیا منتقل شوند.

انتقال یک هولوگرام ویدئویی به مقدار هنگفتی از پهنای باند و توان نیاز دارد- حدود 10000برابر نرخ انتقال برای تلویزیون‌های با کیفیت. در مرکز شبکه‌های دسترسی یکپارچه (CIAN)، قرار است که فناوری‌های انتقالی برای شبکه‌های دسترسی اپتیکی ساخته‌ شوند که درست همین کار را بکند، یعنی مقادیر عظیم اطلاعات را برای جمعیت زیادی در هر زمان و هر مکان ارسال کند. اثرات گسترده‌ی تحقیقات CIAN را می‌توان تقریباً در هر خانه‌ای حس کرد. به عنوان نمونه، داده‌ها با پهنای باند بسیار زیاد و خدمات مقرون به صرفه می‌تواند در نوآوری‌های تجاری، افزایش فرصت‌های آموزشی، بهبود توزیع خدمات درمانی، کمینه کردن اثرات زیست محیطی ناشی از زیرساخت‌ها و آلودگی‌ها، ایجاد فرصت‌های تفریحی جدید و متنوع و افزایش امور امنیتی تاثیرگذار باشد.

CIAN یکی از مراکز تحقیقات مهندسی در NSF است که به طور منظم و چند مؤسسه‌ای، دانشگاه، صنعت و دولت را به هم مرتبط می‌کند تا ضمن تولید سیستم‌های مهندسی انتقالی، فارغ‌التحصیلانی در مهندسی تربیت کند که در نوآوری و راهبری اقتصاد جهانی سرآمد باشند. مرکزچند مؤسسه‌ای CIAN شامل دانشگاه آریزونا(سرپرست) و مؤسسات همکار آن- دانشگاه کالیفرنیا در سن دیاگو، دانشگاه کالیفرنیای جنوبی، مرکز فناوری کالیفرنیا، دانشگاه کالیفرنیا در برکلی، دانشگاه کلمبیا، دانشگاه کالیفرنیا در لس آنجلس، دانشگاه ایالتی نورفولک و دانشگاه تاسکیگی است.

تحقیق نامبرده توسط مرکز تحقیقات مهندسی NSF با جایزه‌ی #0812072 حمایت می‌شود.  

منبع:

  The next generation of 3-D holograms

نویسنده خبر: مریم ذوقی
کد خبر :‌ 1894

آمار بازدید: ۲۴۷
همرسانی این خبر را با دوستان‌تان به اشتراک بگذارید:
«استفاده از اخبار انجمن فیزیک ایران و انتشار آنها، به شرط
ارجاع دقیق و مناسب به خبرنامه‌ی انجمن بلا مانع است.»‌


صفحه انجمن فیزیک ایران را دنبال کنید




حامیان انجمن فیزیک ایران   (به حامیان انجمن بپیوندید)
  • پژوهشگاه دانش‌های بنیادی
  • دانشگاه صنعتی شریف
  • دانشکده فیزیک دانشگاه تهران

کلیه حقوق مربوط به محتویات این سایت محفوظ و متعلق به انجمن فیریک ایران می‌باشد.
Server: Iran (45.82.138.40)

www.irandg.com