شرح خبر

دستگاه باطری‌مانندی، بر مبنای چگالی بوز- انیشتین (BEC) موسوم به «اتم‌ترونیک»، که قادر است جریان اتم‌های فراسرد را ذخیره کند، توسط پژوهشگرانی از دانشگاه کلرادو ساخته شده است. این دستگاه می‌تواند جریان ناشی از ترانزیستورها و یا سایر اجزائی که به جای جریان الکترونیکی با جریان‌های اتمی کار می‌کنند، ذخیره کند.


باطری اتم‌ترونیک در حال کار

اتم‌ترونیک شاخه‌ای از فیزیک کاربردی است که هدف آن تولید مدارهای منطقی و آنالوگ با استفاده از جریان اتم‌هاست. پژوهشگرانی از دانشگاه کلرادو در تلاش بوده‌اند تا ترانزیستورهایی با این ویژگی‌ها بسازند. اکنون آن‌ها با ساختن یک باطری اتم‌ترونیک توانسته‌اند گام‌هایی در این زمینه بردارند.

این باطری از گاز روبیدیوم-87 که توسط میدان‌های مغناطیسی در محیطی به شکل سیگار گیراندازی شده، تشکیل شده است. حالت BEC با خنک‌سازی اتم‌ها تا دماهای بسیار پایین ایجاد می‌شود تا تمام اتم‌ها در یک حالت کوانتومی با انرژی بسیار پایین قرار گیرند. سپس با استفاده از سدهای انرژی که توسط نور لیزر ساخته می‌شود، اتم‌ها به سمت چپ جابجا می‌شوند (شکل را ببینید). با تضعیف شدن این سدها، دوباره اتم‌ها به سمت راست باز می‌گردند.

برخلاف باطری‌های معمولی که بر مبنای پتانسیل الکتریکی هستند، باطری‌های اتم‌ترونیک بر مبنای پتانسیل شیمیایی کار می‌کنند که به فراوانی اتم‌ها در سمت چپ و راست تله مربوط می‌شود. از جمله کاربردهای این نوع باطری‌ها می‌توان به سنجش لختی و پردازش اطلاعات کوانتومی اشاره نمود.

این پژوهش در مجله New Journal of Physics منتشر شده است.

منبع:Atomtronic battery made from

Bose–Einstein condensate

 



نویسنده خبر: مونا عجمی
کد خبر :‌ 2188

آمار بازدید: ۲۴۸
همرسانی این خبر را با دوستان‌تان به اشتراک بگذارید:
«استفاده از اخبار انجمن فیزیک ایران و انتشار آنها، به شرط
ارجاع دقیق و مناسب به خبرنامه‌ی انجمن بلا مانع است.»‌


صفحه انجمن فیزیک ایران را دنبال کنید




حامیان انجمن فیزیک ایران   (به حامیان انجمن بپیوندید)
  • پژوهشگاه دانش‌های بنیادی
  • دانشگاه صنعتی شریف
  • دانشکده فیزیک دانشگاه تهران

کلیه حقوق مربوط به محتویات این سایت محفوظ و متعلق به انجمن فیریک ایران می‌باشد.
Server: Iran (45.82.138.40)

www.irandg.com