شرح خبر


تصاویری از یک مکعب که از سه جهت مختلف به آن نور تابیده شده است.

یک سطح صاف و نانوساختار جدید ابداع شده که مانند جسمی 3بعدی با تمام سایه روشن‌های واقعیِ نور دیده می‌شود. این نانوساختار توسط الکساندر مینوویچ Alexander Minovich، آناتولی زایاتس Anatoly Zayats و همکارانش در کینگ کالجِ لندن و دانشگاه رینیش-فردریش- ویلهلم در بُن ساخته شده است. تصویر نوری بر اساس تکنیک گرافیک‌رایانه‌ای به نام «نگاشت طبیعیnormal mapping» است که روی سطح 2-بعدی، اجسام 3-بعدی با اثرات نوری واقعی خلق می‌کند. 

این سطح شامل لایه‌ای از طلا با ضخامت nm180 است که با لایه‌ای از فلوراید منیزیوم به ضخامت nm 105 پوشیده شده است. توده‌ای از میله‌های مستطیلی شکل از طلا با طول nm30 در آرایه‌ای روی سطح فلوراید منیزیوم قرار گرفته که مانند یک فاصله شفاف بین لایه طلا و میله‌ها عمل می‌کند.

سایه‌ و کنتراست

پس از آن با استفاده از نگاشت طبیعی، جهتگیری هر میله طوری محاسبه شد که نور بازتابی از سطح مانند مکعب به نظر برسد. همچنین وقتی نور در زوایای مختلف به سطح می‌تابد یا سطح از زوایای مختلف دیده می‌شود، به نظر می‌رسد که مکعب از سایه‌ و کنتراست درستی برخوردار است.

کاربردهای بالقوه‌ی این سطح شامل ویژگی‌های امنیتی نوری در چکهای بانکی و سایر اشیاء در معرض جعل است. مینوویچ می‌گوید «نگاشت طبیعی به کار رفته در شبه‌سطح ما مفهوم کاملاً جدیدی است اما هم در معرفی کارکردهای جدید و هم در ساخت محصولات کوچکتر و سبکتر می‌تواند کاربردهای مهمی در بسیاری از صنایع نوری داشته باشد.

 

منبع

Images of 3D objects appear on nanostructured surface

نویسنده خبر: مریم ذوقی
کد خبر :‌ 2266

آمار بازدید: ۲۳۶
همرسانی این خبر را با دوستان‌تان به اشتراک بگذارید:
«استفاده از اخبار انجمن فیزیک ایران و انتشار آنها، به شرط
ارجاع دقیق و مناسب به خبرنامه‌ی انجمن بلا مانع است.»‌


صفحه انجمن فیزیک ایران را دنبال کنید




حامیان انجمن فیزیک ایران   (به حامیان انجمن بپیوندید)
  • پژوهشگاه دانش‌های بنیادی
  • دانشگاه صنعتی شریف
  • دانشکده فیزیک دانشگاه تهران

کلیه حقوق مربوط به محتویات این سایت محفوظ و متعلق به انجمن فیریک ایران می‌باشد.
Server: Iran (45.82.138.40)

www.irandg.com