شرح خبر

اگر یک قطره در یک میدان الکتریکی قرار داده شود، شروع به کش‌آمدن در راستای میدان و تشکیل جت مایع در مقیاس کوچک می‌کند. کوئنتین براسو و پتی ولوشکا از دانشگاه براون در تحقیقی رفتار جدید از مایع را مشاهده کرده‌اند که طی آن قطره حلقه‌ای از مایع، همانند حلقه سیاره زحل، در استوای خود می‌سازد.


حالت اول، یعنی تشکیل جت، زمانی رخ می‌دهد که قطره از مایع پر شده‌باشد. در این صورت قطره دارای رسانایی بیشتری است. زمانی که میدان الکتریکی وارد می‌شود، مایع موجود روی سطح قطره شروع به حرکت از استوا به سمت قطب‌ها می‌کنند. در نتیجه قطره در راستای قطب‌ها کش‌ می‌آید، به شبیه یک توپ فوتبال آمریکایی می‌شود و دو نقطه انتهایی آن شروع به شارش قطرات کوچک‌تر می‌کنند. این پدیده در چاپ‌گرهای جوهری و زمانی که قطرات در هوایی با رسانایی پایین احاطه شده‌اند رخ ‌می‌دهد.

براسو و ولوشکا در آزمایشی، شرایط را معکوس کردند و از قطره روغن سیلیکون که از سیال اطراف یعنی روغن کستر رسانایی کمتری دارد، استفاده کردند. در این آزمایش مشاهده شد که مایع روی سطح به‌جای حرکت به سمت قطب‌ها، از قطب‌ها یه سمت استوای قطره حرکت می‌کنند و این امر باعث می‌شود که قطره میلیمتری به شکل ذره‌بین دربیاید. همانند حالت قبل به خاطر ناپایدار بودن ناحیه انتهایی قطره (یعنی استوا) یک حلقه حدود  10 میکرومتری از قطره جدا می‌شود. تشکیل این حلقه چند دهم ثانیه، تا زمانی که بدنه اصلی قطره به قطرات ریزتری تبدیل نشده، ادامه می‌یابد. دلیل وقوع این پدیده هنوز به صورت کامل مشخص نیست. با این حال می‌توان از آن در تعیین دقیق اندازه مصرف دارو و ایجاد مقدار واکنش‌دهنده‌ها در آزمایش‌های شیمیایی استفاده نمود.




منبع خبر: وبگاه APS






نویسنده خبر: نعمت الله فرهادی
کد خبر :‌ 2276

آمار بازدید: ۲۳۲
همرسانی این خبر را با دوستان‌تان به اشتراک بگذارید:
«استفاده از اخبار انجمن فیزیک ایران و انتشار آنها، به شرط
ارجاع دقیق و مناسب به خبرنامه‌ی انجمن بلا مانع است.»‌


صفحه انجمن فیزیک ایران را دنبال کنید




حامیان انجمن فیزیک ایران   (به حامیان انجمن بپیوندید)
  • پژوهشگاه دانش‌های بنیادی
  • دانشگاه صنعتی شریف
  • دانشکده فیزیک دانشگاه تهران

کلیه حقوق مربوط به محتویات این سایت محفوظ و متعلق به انجمن فیریک ایران می‌باشد.
Server: Iran (45.82.138.40)

www.irandg.com