شرح خبر

طبق مطالعه اخیری که در مجله   Physics Todayکه یک از معتبرترین و موثرترین مجلات علمی است، منتشر شده است. حقوق اعضای هیات علمی خانم کمتر از همکاران مردشان در موسسات و دانشکده های فیزیک است. در این مقاله فرهنگ موجود در دانشکده های فیزیک را عامل اصلی این تبعیض می داند.

 در مقاله مذکور به بررسی عوامل این اختلاف دستمزد پرداخته و راه حل هایی نیز پیشنهاد شده است. این مقاله بر اساس گزارش منتشر شده در سال 2010 در مورد دانشکده های علوم و مهندسی و ترکیب آن با داده های منتشرنشده انجمن فیزیک امریکا   APS  و مرکز تحقیقات آمار Statistics Research center (SRC)   آماده شده است.

نتایج گزارش نشان می دهد که در شرایط کاملا یکسان به صورت آماری اعضای هیات علمی زن در دانشکده های فیزیک 6 درصد کمتر از همکاران مردشان حقوق دریافت می کنند. طبق این مطالعه به نظر می رسد که دلایل فرهنگی برای این عدم برابری وجود دارد. اول این که فیزیکدانان خانم در زمان ارتقا مرتبه علمی همانند همکاران مردشان برای افزایش حقوق و مزایا پافشاری نمی کنند و دوم این که موقعیت ها و فعالیت های علمی در موسسات،فیزیکدانان مرد را  بیشتر و پررنگ تر نشان می دهد.

 کلود کانیزارس Claude Canizares منجمی از MIT   می گوید" در دانشگاه  و مراکز علمی به صورت سیستماتیک تبعیض وجود ندارد ولی این مسئله عدم برابری کماکان موجود است". امریتا نانسی هاپکینزMerita Nancy Hopkins     از MIT پیشنهاد می کند که فیزکدانان پیشکسوت خانم باید در کمیته های تصمیم گیرنده در استخدام و ارتقا موسسات و دانشگاه  حضور داشته باشند. در این راستا کانیزارس اضافه می کند  که حل این مسئله تلاش همه بخصوص همکاران مرد دانشکده های فیزیک را می طلبد.

 

منبع خبر

وبگاه انجمن فیزیک اروپا

 



نویسنده خبر: شانت باغرامیان
کد خبر :‌ 2334

آمار بازدید: ۲۳۹
همرسانی این خبر را با دوستان‌تان به اشتراک بگذارید:
«استفاده از اخبار انجمن فیزیک ایران و انتشار آنها، به شرط
ارجاع دقیق و مناسب به خبرنامه‌ی انجمن بلا مانع است.»‌


صفحه انجمن فیزیک ایران را دنبال کنید




حامیان انجمن فیزیک ایران   (به حامیان انجمن بپیوندید)
  • پژوهشگاه دانش‌های بنیادی
  • دانشگاه صنعتی شریف
  • دانشکده فیزیک دانشگاه تهران

کلیه حقوق مربوط به محتویات این سایت محفوظ و متعلق به انجمن فیریک ایران می‌باشد.
Server: Iran (45.82.138.40)

www.irandg.com