شرح خبر

فراخوان طراحی پوستر روز جهانی اندازه‌شناسی با موضوع بازتعریف یکاهای کمیت‌های اندازه‌گیری از امروز منتشر شد و طراحان ایرانی برای شرکت در این رقابت بین‌المللی تا نیمه اردیبهشت‌ماه 1397 فرصت دارند طرح‌های خود را به روابط‌عمومی سازمان ملی استاندارد ایران بفرستند.

دکتر خسرو معدنی‌پور، رئیس مرکز اندازه‌شناسی سازمان ملی استاندارد ایران گفت: بر اساس بازتعریف جهانی سیستم یکاهای اندازه‌گیری، و برای کاربردی شدن این تغییرات بسیار مهم در عرصه‌های علمی و صنعتی، اطلاع‌رسانی و تبلیغ در سطح جهان ضروری است. به همین دلیل نهادهای بین‌المللی و منطقه‌ای اندازه‌شناسی تصمیم گرفتند موضوع پوستر سال های 2018 و 2019 خود را بازتعریف سیستم بین‌المللی یکاهای طول(متر)، جرم(کیلوگرم)، زمان(ثانیه)، شدت جریان الکتریکی(آمپر)، دما(کلوین)، مقدار ماده(مول) و شدت نور(کاندلا) قرار دهند. در بازتعریف جدید سیستم یکاها در جهان، واحد کمیت‌های جرم، شدت جریان الکتریکی، دما و مقدار ماده از کیلوگرم(kg) ، آمپر(A)، کلوین(K) و مول(mol) به واحدهای ثابت پلانک(h)، بار بنیادی(e)، ثابت بولتزمن(k) و ثابت آوواگادرو(Na) تبدیل شده است.

دکتر معدنی‌پور گفت: چند کشور از جمله ایران برای شرکت در رقابت بین‌المللی طراحی پوستر روز جهانی اندازه‌شناسی سال 2019 اعلام آمادگی کردند. با انتشار فراخوان طراحی پوستر روز جهانی اندازه‌شناسی از امروز تا نیمه اردیبهشت‌ماه منتظر دریافت آثار هنرمندان ایرانی بر اساس مشخصات مندرج در فراخوان هستیم.

مرکز اندازه‌شناسی ایران یکی از نهادهای زیر مجموعه سازمان ملی استاندارد ایران است که نقش اصلی را در کاربرد و کنترل یکاهای اندازه‌گیری دارد. علاقه‌مندان به شرکت در این رقابت بین‌المللی، با وارد شدن به سامانه اطلاع‌رسانی سازمان ملی استاندارد ایران به نشانی standardna.ir به فراخوان دسترسی خواهند داشت.

پس از بررسی کارشناسی طرح‌های فرستاده شده، طرح‌های برتر انتخاب و از طراحان آنها در مراسم روز جهانی اندازه‌شناسی که 25 اردیبهشت‌ماه 1397 در تهران برگزار می‌شود قدردانی خواهد شد. همچنین طرحی که مقام نخست را کسب کند برای سازمان منطقه‌ای اندازه‌شناسی آسیا و اقیانوسیه (APMP) فرستاده خواهد شد تا در فرایند رقابت بین‌المللی شرکت داده شود.



نویسنده خبر: سمانه کیایی
کد خبر :‌ 2495

آمار بازدید: ۲۳۶
همرسانی این خبر را با دوستان‌تان به اشتراک بگذارید:
«استفاده از اخبار انجمن فیزیک ایران و انتشار آنها، به شرط
ارجاع دقیق و مناسب به خبرنامه‌ی انجمن بلا مانع است.»‌


صفحه انجمن فیزیک ایران را دنبال کنید




حامیان انجمن فیزیک ایران   (به حامیان انجمن بپیوندید)
  • پژوهشگاه دانش‌های بنیادی
  • دانشگاه صنعتی شریف
  • دانشکده فیزیک دانشگاه تهران

کلیه حقوق مربوط به محتویات این سایت محفوظ و متعلق به انجمن فیریک ایران می‌باشد.
Server: Iran (45.82.138.40)

www.irandg.com