شرح خبر
میزگرد علوم و فناوری اطلاعات کوانتومی، ساعت 18 روز سه‌شنبه 6 شهریور 1397 در دانشگاه بین‌المللی امام خمینی قزوین در کنار کنفرانس فیزیک ایران 1397 برگزار شد.
در ابتدای میزگرد آقای دکتر محمد رضا اجتهادی که ریاست جلسه را برعهده داشتند خلاصه‌ای از فرایند تشکیل شاخه تخصصی «علوم و فناوری اطلاعات کوانتمی» و نتیجه انتخابات شورای شاخه را به اطلاع حاضران در جلسه رسانند و درادامه پس از معرفی میهمانان میزگرد، از ایشان دعوت کردند که هر یک ارایه خلاصه‌ای داشته باشند. به این ترتیب آقای دکتر وحید کریمی‌پور، استاد دانشگاه صنعتی شریف، «فناوری کوانتومی از گذشته تا آینده» را ارائه کردند. پس از ایشان آقای دکتر سیدجواد اخترشناس، استاد دانشگاه فردوسی مشهد، آماری از توزیع مقاله در کشورهای مختلف جهان و مقایسه با اوضاع ایران را ارائه کردند و خانم دکتر افسانه احمدی از سازمان انرژی اتمی، از برنامه این سازمان در دو سال گذشته برای حمایت و گسترش فناوری‌های کوانتومی در ایران گفتند.
در ادامه، موضوع آینده این رشته در ایران، نگرانی‌ها و امیدها با مشارکت میهمانان و دیگر حاضران در جلسه، به بحث و گفتگو گذاشته شد. این گفتگوها در کنار اطلاعات ارایه شده از سوی میهمانان نشان داد که هر چند ایران با کشورهای پیشرو فاصله زیادی دارد ولی در مقایسه با کشورهای همسایه و منطقه بسیار پیشرو است و بخصوص از نظر نیروی انسانی و متخصص در این زمینه در جایگاه مناسبی قرار دارد.
همچنین وجود اراده در نهادهایی مانند سازمان انرژی اتمی ایران برای حمایت از این شاخه می‌تواند بر روند این حرکت سرعت ببخشد که نمونه‌ای از آن، موفقیت‌های اخیر سازمان در ورود به عرصه تجربه و کاربرد در این حوزه است.
در نهایت نتیجه‌گیری شد که حضور مؤثر انجمن فیزیک ایران برای برقراری ارتباط میان اندیشمندان این حوزه در دانشگاه‌ها، با پزوهشکده‌های فعال در این زمینه می‌تواند جلوی هدر رفتن سرمایه و زمان در این فعالیت‌ها را بگیرد و انجمن فیزیک ایران قول داد که توانش را برای یاری رساندن به پژوهشکده فناوری‌های کوانتومی سازمان به کار گیرد، از جمله برگزاری همایش‌های ملی و بین‌المللی، کارگاه‌های تخصصی، ایجاد ارتباط با اندیشمندان داخلی و بین‌المللی و ارزشیابی و داوری کارهای انجام شده.
این میزگرد در ساعت 20:30 پایان یافت.


نویسنده خبر: سمانه کیایی
کد خبر :‌ 2599

آمار بازدید: ۲۵۳
همرسانی این خبر را با دوستان‌تان به اشتراک بگذارید:
«استفاده از اخبار انجمن فیزیک ایران و انتشار آنها، به شرط
ارجاع دقیق و مناسب به خبرنامه‌ی انجمن بلا مانع است.»‌


صفحه انجمن فیزیک ایران را دنبال کنید




حامیان انجمن فیزیک ایران   (به حامیان انجمن بپیوندید)
  • پژوهشگاه دانش‌های بنیادی
  • دانشگاه صنعتی شریف
  • دانشکده فیزیک دانشگاه تهران

کلیه حقوق مربوط به محتویات این سایت محفوظ و متعلق به انجمن فیریک ایران می‌باشد.
Server: Iran (45.82.138.40)

www.irandg.com