شرح خبر

یک سیگنال نشان می‌دهد که واپاشی‌‌ بوزون هیگز به کوارک‌ تَه (bottom) وجود داشته اما استخراج آن از میان داده‌ها دشوار بوده‌ است.

شمایی از فروپاشی بوزون هیگز به کوارک ته و شریک پاد‌ذره‌اش. ATLAS Collab./CERN

دو تا از بزرگترین آزمایش‌ها در برخورد دهنده‌ی بزرگ هادرونی (LHC)، ATLAS و CMS مشاهده کرده‌اند که بوزون هیگز به طریقی که قبلا کشف نشده بود، می‌تواند به یک ذره بنیادی به نام کوارک ته و پادذره‌اش واپاشی کند.

نخستین بار ذره‌ی هیگز در 2012 توسط همین آزمایش‌ها در CERN، آزمایشگاه فیزیک ذرات اروپا واقع در حومه‌ی شهر ژنو سوئیس، کشف شد. این بوزون که بخش کلیدی در فرآیند جرم دهی به ذرات است آخرین قطعه از پازل مدل استاندارد فیزیک ذرات را سر جای خود قرار می‌دهد.

پژوهشگران LHC مدارکی را گردآوری کرده‌اند که حاکی از واپاشی ذره به انواعی از محصولات مطابق با پیش‌بینی‌های نظری از جمله دو فوتون و یک جفتِ الکترون-پادالکترون است.

در ماه ژوئن محققان دریافتند که آن‌ها برهمکنش هیگز با کوارک بالا یعنی سنگین‌ترین ذره‌ی بنیادی شناخته شده را هم مشاهده‌ کرده‌اند. واپاشی کوارکِ ته که در 28 اوت گزارش شد، طبق نظریه قابل انتظار است اما سیگنال مربوطه اطلاعات آن را مخفی می کرد زیرا جدا کردن این تک داده از میان انبوه فرآیندهای دیگری که آن‌ها هم می‌توانند چنین ذراتی را تولید کنند دشوار است.

doi: 10.1038/d41586-018-06130-9

منبع

LHC physicists finally uncover Higgs ‘bottom’ decay



نویسنده خبر: مریم ذوقی
کد خبر :‌ 2602

آمار بازدید: ۲۴۱
همرسانی این خبر را با دوستان‌تان به اشتراک بگذارید:
«استفاده از اخبار انجمن فیزیک ایران و انتشار آنها، به شرط
ارجاع دقیق و مناسب به خبرنامه‌ی انجمن بلا مانع است.»‌


صفحه انجمن فیزیک ایران را دنبال کنید




حامیان انجمن فیزیک ایران   (به حامیان انجمن بپیوندید)
  • پژوهشگاه دانش‌های بنیادی
  • دانشگاه صنعتی شریف
  • دانشکده فیزیک دانشگاه تهران

کلیه حقوق مربوط به محتویات این سایت محفوظ و متعلق به انجمن فیریک ایران می‌باشد.
Server: Iran (45.82.138.40)

www.irandg.com