شرح خبر

این ماده می‌تواند بروی باله‌های هواپیما و سایر سطوح لایه نشانی شود و مانع از یخ زدگی آنها گردد.

ماده‌ی جدیدی که با تبدیل نور به گرما می‌توان از آن بروی باله‌های هواپیما، توربین‌های باد و بروی مخازن پشت بام و نیز مخازن نفتی نزدیک ساحل استفاده کرد و به این ترتیب مانع از یخ زدگی آنها شد.

این ماده ضد یخ، موسوم به تله فوتوگرمایی، سه لایه دارد: یک لایه بالایی از مخلوط سرامیک-فلز که نور فرودی را به انرژی گرمایی تبدیل می‌کند، یک لایه وسطی آلومینیومی که این گرما را بروی کل ورقه شامل قسمت‌هایی که در تماس با نور نیستند پخش می‌کند و یک لایه آخر که یک عایق فوم است. تله فوتوگرمایی به طور آنلاین در 31 آگوست رونمایی شده است و می‌تواند مستقیم توسط نور خورشید یا LED ها روشن شود.

از بین رفتن یخ: یک ماده ضد یخ جدید منجر به کاهش شکل گیری یخ بروی باله های هواپیماو بقیه سطوح میشود و به این ترتیب منجر به کاهش استفاده از مواد اسیب رسان به محیط زیست میشود.




مهندس Susmita Dash از موسسه علوم در بنگلادش و همکارانش یک ورقه به عرض 6.3 سانتی متری از ماده ضد یخ را برای مدت یک روز در محیط بیرون در هوای 3.5 درجه سانیتگراد زیر صفر در نزدیکی یک ورقه آلومینیوم قرار دادند. در چهار دقیقه اول، تله فوتوگرمایی تا 35 درجه سانیتگراد گرم شد به طوری که در این زمان ورقه آلومینیوم فقط 6 درجه گرم شده بود. بعد از پنج دقیقه برف بروی سطح تله فوتوگرمایی به تدریج شروع به ذوب شدن کرد در حالی که بروی آلومینیوم همچنان باقی ماند.


سطوح ضد یخ نوعا بجای سیستم های انرژی گرمایشی یا اسپری های شیمیایی مخرب محیط زیست استفاده می‌شوند. با جذب نور و به تله انداختن آن تله فوتوگرمایی جدید می‌تواند ابزار‌های پایدارتری را برای عاری نگه داشتن سطوح از یخ ارائه دهد. به بیان Kevin Golovin دانشمند و مهندس مواد از دانشگاه بریتیش کلمبیا در Kelowna " این درستاورد جدیدی در زمینه سطوح ضد یخ است".

منبع: A new material harnesses light to deice surfaces





نویسنده خبر: امیرحسین طالبی
کد خبر :‌ 2613

آمار بازدید: ۲۴۷
همرسانی این خبر را با دوستان‌تان به اشتراک بگذارید:
«استفاده از اخبار انجمن فیزیک ایران و انتشار آنها، به شرط
ارجاع دقیق و مناسب به خبرنامه‌ی انجمن بلا مانع است.»‌


صفحه انجمن فیزیک ایران را دنبال کنید




حامیان انجمن فیزیک ایران   (به حامیان انجمن بپیوندید)
  • پژوهشگاه دانش‌های بنیادی
  • دانشگاه صنعتی شریف
  • دانشکده فیزیک دانشگاه تهران

کلیه حقوق مربوط به محتویات این سایت محفوظ و متعلق به انجمن فیریک ایران می‌باشد.
Server: Iran (45.82.138.40)

www.irandg.com