شرح خبر
خانم سارا حیدری 18 ساله از ایران، جایزه نخست رقابت و کمپین جهانی GirlsDoPhysics را از آن خود کرد.
خانم حیدری با استفاده از لامپ LED و اعمال قانون اهم، آزمایشی را طراحی کرد که مدار الکترونیکی این آزمایش، از یک فتوسل، باتری، تعدادی مقاومت، لامپ‌های LED و یک کلید ساخته شده است. هنگامی که نور محیط زیاد می‌شود، فتوسل آن را تشخیص داده و جمع می‌کند؛ جریان ایجاد شده باعث کاهش مقاومت می‌شود، بنابراین لامپ LED خاموش می‌شود. عکس این حالت زمانی اتفاق می‌افتد که نور محیط کم شود. این تکنیک امکان می‌دهد خاموش/روشن شدن لامپ‌ها براساس تغییرات نور محیط به صورت خودکار انجام شود و باعث صرفه‌جویی در مصرف انرژی الکتریکی می‌شود.

گروهی دیگر از دانش‌آموزان پایه دوازدهم دبیرستان المهدی مشهد (ناحیه 5) با راهنمایی آموزگار خود، خانم صدیقه رضاپور به بررسی و امکان‌سنجی یکی از آزمایش‌های فیزیک مدرن پرداختند و از بین تیم‌های شرکت‌کننده رتبه دوم جهان را دریافت کردند. خانم‌ها انیسه یاربی، سهیلا معقول، آیدا تاجی، هانیه سرایانی و نازنین رضایی دانش‌آموزان دریافت کننده این جایزه هستند.
این دانش‌آموزان به امکان‌سنجی آزمایش یانگ با ذرات بنیادی و زیر اتمی پرداختند. آزمایش یانگ مربوط به فوتون است اما در این مطالعه، دانش‌آموزان با انجام محاسبات مربوط به طول عمر، واپاشی و شتاب ذرات مختلف، شرایط آزمایش یانگ را برای ذراتی همچون کایون، پیون، پوزیترون و پروتون بررسی کردند.
شایان ذکر است این رقابت را سازمان تحقیقات هسته‌ای اروپا (CERN) و گروه بین‌المللی دسترسی به منابع فیزیک ذرات (IPPOG) - وابسته به CERN - برگزار می‌کنند.
فرستنده خبر: آقای دکتر سلیمان رسولی




نویسنده خبر: سمانه کیایی
کد خبر :‌ 2779

آمار بازدید: ۲۴۲
همرسانی این خبر را با دوستان‌تان به اشتراک بگذارید:
«استفاده از اخبار انجمن فیزیک ایران و انتشار آنها، به شرط
ارجاع دقیق و مناسب به خبرنامه‌ی انجمن بلا مانع است.»‌


صفحه انجمن فیزیک ایران را دنبال کنید




حامیان انجمن فیزیک ایران   (به حامیان انجمن بپیوندید)
  • پژوهشگاه دانش‌های بنیادی
  • دانشگاه صنعتی شریف
  • دانشکده فیزیک دانشگاه تهران

کلیه حقوق مربوط به محتویات این سایت محفوظ و متعلق به انجمن فیریک ایران می‌باشد.
Server: Iran (45.82.138.40)

www.irandg.com