شرح خبر
دکتر احمد کیاست‌پور پیشکسوت برجستۀ عرصۀ نجوم، اپتیک و لیزر و چهرۀ شناخته‌شدۀ جهانی در هفتم خرداد ۱۳۱۲ در اصفهان متولد شد. تحصیلات ابتدایی را نزد پدر و اغلب به صورت خودآموز گذراند و در سال ۱۳۳۴ در رشته فیزیک وارد دانشگاه تهران شد و زیر نظر استادانی چون دکتر كمال‌الدین جناب، دکتر محمود حسابی و دکتر اصغر آزاد تحصیل کرد و در خرداد ماه ۱۳۳۷ در کارشناسی فیزیک فارغ‌التحصیل شد. پیش از فراغت از تحصیلش در مؤسسۀ ژئوفیزیک دانشگاه تهران در بخش ژئومغناطیس مشغول به کار شد. ایشان در سال ۱۳۳۸ با دریافت بورس تحصیلی از گروه نجوم و رصدخانه دانشگاه جرج تاون در واشنگتن دی سی و در پروژه‌های تحقیقاتی NASA و NFS به ادامه تحصیل و پژوهش پرداخت و در خردادماه ۱۳۴۳ موفق به اخذ درجه دکتری در زمینه بیناب‌سنجی نجومی سیارات و خورشید شد. ایشان پس از دو سال فعالیت به عنوان مربی در دانشگاه جرج تاون در سال ۱۳۴۵ در دانشگاه کاتستون از مجموعه دانشگاه‌های ایالتی پنسیلوانیا با رتبه دانشیار مشغول به فعالیت شد و موفق به تاسیس رصدخانه و پلانتاریم این دانشگاه شد. و در سال ۱۳۵۲ به درجه استادی رسید. ایشان در سال ۱۳۵۳ به دعوت ریاست وقت دانشگاه اصفهان به ایران بازگشت و در تیرماه همان سال با پایه یک استادی به استخدام این دانشگاه درآمد.

دکتر احمد کیاست‌پور هدف خود را در تمام دوران تحصیل، پژوهش و تدریس، ترویج علم نجوم و کسب تجربه در نجوم رصدی و تلاش در جهت گسترش اين علم می‌داند تا بتواند در تأسيس رصدخانه در ايران سهمي ایفا نماید.

در بخشی از خاطرات و مصاحبه ایشان آمده است:
«من واقعاً از کسوت معلمی خود بسیار خوشحال و راضی هستم و مفتخرم که دانشجویان زيادي را تربيت کردم و با دانشجويان قديمی خود دوست هستم و موفقيت‌های آنها باعث شادی من است. همچنین از حرفه‌ای که انتخاب کردم، بسیار خوشحالم و هنوز با اینکه ۱۳ سال از بازنشستگی من می‌گذرد، خود را یک معلم می‌دانم و در برخی از سخنرانی‌های علمی شرکت می‌کنم و خیلی خوشحالم که هنوز قادر به انجام کارهای علمی هستم.
به هر حال اعتلا و ارتقای دانشگاه اصفهان، اعتلای شهر و کشورم است. به همین دلیل با اينکه در گذشته سمت‌های بسیار خوبی در خارج از کشور داشتم، آنها را رها کردم و به ایران آمدم و از اين انتخاب به خاطر شهرم و کشورم بسيار رضايت دارم و خوشحالم.»

روحش شاد و یادش گرامی

برای مطالعه مصاحبه کامل ایشان با روابط عمومی دانشگاه اصفهان اینجا را کلیک کنید.



نویسنده خبر: علی مسچیان
کد خبر :‌ 2943

آمار بازدید: ۲۴۲
همرسانی این خبر را با دوستان‌تان به اشتراک بگذارید:
«استفاده از اخبار انجمن فیزیک ایران و انتشار آنها، به شرط
ارجاع دقیق و مناسب به خبرنامه‌ی انجمن بلا مانع است.»‌


صفحه انجمن فیزیک ایران را دنبال کنید




حامیان انجمن فیزیک ایران   (به حامیان انجمن بپیوندید)
  • پژوهشگاه دانش‌های بنیادی
  • دانشگاه صنعتی شریف
  • دانشکده فیزیک دانشگاه تهران

کلیه حقوق مربوط به محتویات این سایت محفوظ و متعلق به انجمن فیریک ایران می‌باشد.
Server: Iran (45.82.138.40)

www.irandg.com