شرح خبر

پنجشنبه 22 اردیبهشت 1401 اولین تصویر از ابرسیاهچاله مرکز کهکشان راه شیری منتشر شد.

این تصویر نتایج تلاش های طولانی مدت گروه علمی آرایه تلسکوپ های افق رویداد Event Horizon Telescope بود که تصویر از Sagittarius A* ابرسیاهچاله مرکز کهکشان راه شیری را برای اولین بار منتشر کرد.


آرایه تلسکوپ ها از 8 تلسکوپ رادیویی تشکیل شده که قدرت تفکیک بسیار بالایی دارد. به بیان دیگر ما توانسته ایم با تلسکوپی با ابعاد موثر اندازه قطر زمین به مرکز کهکشان خودمان در فاصله 27 هزار سال نوری نگاه کنیم.

این تصویر دومین مشاهده از افق یک سیاهچاله است. پیش از این آرایه تلسکوپ های افق رویداد سیاهچاله مرکز کهکشان M87 را درسال 2019 میلادی آشکار کرده بودند. این کشف جدید فرصتی است گرانبها برای مقایسه این دو افق رویداد و درکی عمیقتر از مفهوم سیاهچاله! جالب آن است که ابرسیاهچاله کهکشان راه شیری 1500 بار کم جرم تر از ابرسیاهچاله M87 است و در نتیجه افق رویداد آن نیز 1500 بار کوچکتر است. البته هر دو تصویر ناحیه ای تاریکی را نشان می دهند که پلاسمایی داغ و روشن آن را در برگرفته است.

از آن جایی زاوی ی دید ما نسبیت به ابرسیاهچاله مرکز کهکشان از دیسک کهکشان می گذرد، به دست آوردن سیگنال دقیق و تمیز رادیویی از این جسم بسیار دشوارتر بوده است. از این رو انتظار داشتیم که غول خانه ی خود را دیرتر از کهکشان M87 واکاوی و تصویربرداری کنیم.

روزگاری سیاهچاله ها پیش بینی نظری و ریاضی فیزیکدانان بود. امروز آن ها را بیش از هر زمان دیگر در آسمان با تجربه و آزمایش کشف می کنیم. روزهای هیجان انگیز در انتظار شناخت این موجودات عجیب کیهانی پیش روی ماست.

درباره این خبر می توانید به وبگاه های زیر مراجع کنید.

مقاله چاپ شده این کشف در مجله Astrophysical Journal

مقاله دوم درباره این کشف در Astrophysical Journal

وبگاه نیچر

مجله سایتیفیک امریکن

موسسه فیزیک نظری پریمیتر

مجله quantum magazine



نویسنده خبر: شانت باغرام
کد خبر :‌ 3652

آمار بازدید: ۲۵۱
همرسانی این خبر را با دوستان‌تان به اشتراک بگذارید:
«استفاده از اخبار انجمن فیزیک ایران و انتشار آنها، به شرط
ارجاع دقیق و مناسب به خبرنامه‌ی انجمن بلا مانع است.»‌


صفحه انجمن فیزیک ایران را دنبال کنید




حامیان انجمن فیزیک ایران   (به حامیان انجمن بپیوندید)
  • پژوهشگاه دانش‌های بنیادی
  • دانشگاه صنعتی شریف
  • دانشکده فیزیک دانشگاه تهران

کلیه حقوق مربوط به محتویات این سایت محفوظ و متعلق به انجمن فیریک ایران می‌باشد.
Server: Iran (45.82.138.40)

www.irandg.com