چندی پیش جلسهای با حضور جمعی از استادان علوم پایه کشور و آقای دکتر غلامی، وزیر محترم علوم، تحقیقات و فناوری، در فرهنگستان برگزار شد. استادان علوم پایه بویژه ریاضی و فیزیک نگرانیها و پیشنهادهایی داشتند که به دکتر غلامی اعلام کردند. آقای دکتر یوسف ثبوتی، رئیس گروه علوم پایه فرهنگستان علوم، خلاصهای از نقد و پیشنهادهای ارائه شده و اعلام آمادگی برای همکاری و مشورت را در نامهای به آقای دکتر غلامی اعلام داشتند، که بخشهایی از آن را در زیر میخوانید:
استقبال دانش آموزان دبیرستانی و دانشجویان دانشگاهی از فیزیک و ریاضی در یک دهه گذشته بهطور محسوس کم شده است. این روند در صورت تداوم، توسعه پایدار کشور را با مشکل روبرو خواهد کرد. ریاضی و فیزیک پایههای اصلی همه آموزشهای دانشگاهی، از علوم پایه گرفته تا علوم مهندسی، زیستی، پزشکی، کشاورزی، خدماتی و اجتماعی و اقتصاد و ... هستند. ریاضی و فیزیک راه درست اندیشیدن، مستند گفتن و شنیدن و منطقی عمل کردن را به جوان میآموزد. نباید با بیتفاوتی از کنار بیعلاقهگی به فیزیک و ریاضی گذشت.
ریشههای بیعلاقهگی به علوم پایه بهخصوص فیزیک و ریاضی، را میتوان به ترتیب اهمیت چنین شمرد:
- کاهش شان اجتماعی معلم ناشی از وضع معیشتی نابهسامان معلمی، نبود بازآموزی معلمان
- افزایش بیهدف و بیکیفیت مراکز آموزش عالی دانشگاهی، در هر دو بخش خصوصی و دولتی، و بدون درنظر گرفتن نیازهای جامعه
- بیتوجهی گسترده به آموزشهای کیفی دبستانی ، دبیرستانی و دانشگاهی
- برنامههای نادرست آمادهسازی متقاضیان ورود بهدانشگاهها از راه تستزنی بهجای درک مفاهیم علمی
- عدم شناخت جامعه از توانمندیهای متخصصان فیزیک و ریاضی در کشور
- نارسائیهای نظام گزینش دانشجو از طریق آزمونهای ورودی و غیراستاندارد در تمام مقاطع از ابتدائی گرفته تا دانشگاه
- کمبود فرصتهای شغلی برای دانشآموختگان علوم پایه
- شتاب گرفتن فرار مغزها بهخاطر نبود فرصتهای اشتغال و معیشت مناسب در کشور
- پدیدهی دانشگاه فرهنگیان، مخصوصاً پردیسهای فراوان و بیکیفیت و تهی از مدرسین واجد شرایط تدریس در شهرهای کوچک و بزرگ کشور
- اساسنامهی نارسای دانشگاه فرهنگیان:
- نادیده گرفته شدن توان سایر دانشگاهها در تربیت ملعم و مدرس برای دبیرستانها توسط وزارت آموزش و پرورش
- سیاست وزارت آموزش و پرورش در منحصر کردن استخدام معلم تنها از دانشآموختگان فرهنگیان
نویسنده خبر: اکرم میرحسینی