شرح خبر

نتایج شبیه‌سازی‌هایی نشان می‌دهد که گروه‌های بزرگتر باعث ترویج تبعیض نژادی می‌شوند.

نتایج مطالعه‌ای که به بررسی محتوای ریاضی رفتار هم‌نوع‌خواهی و اندازه‌ی گروه دوستی پرداخته است، بیان می‌کند که قادر بودن به انتخاب دوست از جوامع بزرگتر، مانعی برای دوستی با افرادی از سایر نژادها می‌شود. این نتایج نشان می‌دهد که اگر به دانش‌آموزانی با زمینه‌های متفاوت فرصتی برای کار گروهی در کلاس داده شود، می‌توان دوستی‌های چندفرهنگی را در میان آن‌ها ترویج داد.

 

متیو جکسون (Matthew Jackson) از دانشگاه استنفورد، متخصصی در اقتصاد و شبکه‌های اجتماعی که سهمی در این پژوهش نداشته است، می‌گوید: «مردم اغلب هم‌نوع‌گرایانه کار می‌کنند. این جداسازی می‌تواند به واسطه‌ی عوامل خارجی اتفاق بیفتد به طور مثال در جوامع فقیر یا ثروتمند افراد با طبقه‌ی اجتماعی- اقتصادی مشابه به مدارس یکسانی می‌روند. چنین تبعیضاتی عواقبی را به دنبال دارد، مانند تاثیر بر اینکه آیا دانش‌آموز برای کالج درخواست می‌فرستد و این مطالعه‌ی جدید به خوبی چگونگی تاثیر اندازه‌ی گروه بر این تبعیض‌ها را نشان می‌دهد.»

او می‌افزاید: «زمانی که شما مدارس بزرگتری را می‌سازید، روشی را که افراد بایکدیگر برخورد می‌کنند تحت تاثیر قرار می‌دهید.»

مطالعه‌ی جدید به طور ریاضی‌وار چگونگی تاثیر اندازه‌ی گروه بر مراودات اعضا با یکدیگر را نشان می‌دهد. یو زی (Yu Xie)، جامعه‌شناسی از دانشگاه میشیگان با همکاری سیوی چنگ (Siwei Cheng) شبیه‌سازی رایانه‌ای را ایجاد کرده‌اند که در آن تعداد معینی از عوامل (نشان‌دهنده‌ی دانش‌آموزان) با یکدیگر دوست شده‌اند. این جامعه‌ی شبیه‌سازی شده 80 درصد از یک نژاد و 20 درصد از نژادی دیگر هستند. آن‌ها فرض کردند که این افراد دوستی با هم‌نژادان خود را ترجیح می‌دهند.

هنگامی که پژوهش‌گران این شبیه‌سازی را اجرا کردند، آن‌ها اندازه‌ی جامعه را از 50 نفر به 1000 نفر تغییر دادند. با افزایش اندازه‌ی گروه، تعداد دوستی‌های بین نژادهای مختلف کاهش یافت. این گزارش 15 آوریل در مجله‌ی Proceedings of the National Academy of Sciences منتشر شده است.

این یافته‌ها بازتاب اطلاعات دوستی‌های دبیرستانی مربوط به یک نوع مطالعه‌‌ی طولی سلامت نوجوانان است. برای مثال در یک مدرسه‌ی بزرگ یک دانش‌آموز آسیایی در مقایسه با یک مدرسه‌ی کوچک، با احتمال بسیار کمتری یک دوست غیرآسیایی داشت.

جان یون (John Yun) از دانشگاه کالیفرنیا که در این مطالعه سهمی نداشته است، می‌گوید: «فرضیات مطالعه کار را بسیار آسان کرد. برای مثال ملاک انتخاب دوست در یک مدرسه‌ی روستایی کوچک متفاوت از ملاک انتخاب آن در یک مدرسه‌ی شهری بزرگتر است. اما یافته‌های اولیه مبنی بر احتمال بیشتر دوستی‌های بین‌نژادی در گروه‌های کوچک‌تر، بر اهمیت شکل‌گیری این نوع دوستی‌ها در محیط کوچک کلاس با استفاده از برنامه‌های آموزشی تاکید می‌کند.»

او می‌افزاید: «هنگامی که افراد در معرض زمینه‌ها و دیدگاه‌های بسیاری قرار می‌گیرند، پیشرفت می‌کنند.»

این پژوهش نشان می‌دهد در مدارسی که تبعیض نژادی وجود ندارد، دانش‌آموزان با احتمال بیشتری انتقادی فکر می‌کنند، به دنبال تحصیلات عالی هستند و در فعالیت‌های اجتماعی مانند رای‌گیری شرکت می‌کنند.

زی می‌گوید: «دو نشانه‌ی عصر مدرن، اینترنت و افزایش شهرنشینی، فرایند انتخاب دوست را از هر زمان دیگری آسان‌تر کرده است. نتایج این مطالعه بر نیاز به هوشیاری مداوم جهت ترویج یکپارچگی تاکید می‌کند.»

منبع: http://www.sciencenews.org/view/generic/id/349708/description/Group_size_affects_racial_makeup_of_friend_groups

مرجع:  http://www.pnas.org/content/early/2013/04/10/1303748110



نویسنده خبر: مونا عجمی
کد خبر :‌ 995

آمار بازدید: ۳۱۲
همرسانی این خبر را با دوستان‌تان به اشتراک بگذارید:
«استفاده از اخبار انجمن فیزیک ایران و انتشار آنها، به شرط
ارجاع دقیق و مناسب به خبرنامه‌ی انجمن بلا مانع است.»‌


صفحه انجمن فیزیک ایران را دنبال کنید




حامیان انجمن فیزیک ایران   (به حامیان انجمن بپیوندید)
  • پژوهشگاه دانش‌های بنیادی
  • دانشگاه صنعتی شریف
  • دانشکده فیزیک دانشگاه تهران

کلیه حقوق مربوط به محتویات این سایت محفوظ و متعلق به انجمن فیریک ایران می‌باشد.
Server: Iran (45.82.138.40)

www.irandg.com