شرح خبر


هفتمین وبینار هفتگی شاخه ذرات و میدان‌های انجمن فیزیک ایران به یک سخنرانی تخصصی اختصاص خواهد داشت. دکتر ابوالفضل میرجلیلی از دانشگاه یزد سخنرانی خود را با عنوان «نظریه میدان همدیس و مشاهده‌پذیر‌های QCD در حد انرژی‌های کم» در روز چهارشنبه ۱۲ آذرماه ساعت ۱۸ به سمع و نظر علاقمندان خواهند رساند.

در چکیده این سخنرانی آمده است:
محاسبات اختلالی نظریه QCD در حد انرژی هایی کمتر از مقیاس پارامتر قطع این نظریه نمی‌تواند مورد استفاده قرار گیرد چرا که ثابت جفت شدگی رونده در این ناحیه از انرژی، خوش رفتار نمی‌باشد. این در حالی است که مشاهده پذیرهایی وجود دارند که برای آنها داده‌های آزمابشگاهی در نواحی غیر اختلالی وجود دارد. برای تعمیم محاسبات اختلالی به ناحیه انرژی‌های پایین، روش‌هایی پیشنهاد شده است. در این بین می‌توان به نظریه دوگان CFT/Ads توجه نمود که بر اساس آن یک تقریب از گرانش نیمه کلاسیکی به نظریه میدانهای کوانتومی برای ثابت جفت شدگی نیروی قوی خواهیم داشت. در اینجا از ثابت جفت شدگی اصلاح شده که در حد Q2 → 0 مقدار معین و محدودی دارد استفاده نموده و محاسیات اختلالی را برای چند مشاهده پذیر QCD در ناحیه انرژِی‌های پایین انجام می‌دهیم. نتایج بدست آمده با داده‌های آزمایشگاهی موجود در تطابق خوبی می‌باشد.

این جلسات به صورت منظم در چهارشنبه هر هفته برگزار می‌شود. ارائه آخرین چهارشنبه هر ماه به یک سخنرانی عمومی و بقیه به سخنرانی‌های تخصصی اختصاص خواهد داشت.
شرکت در این جلسه برای عموم علاقمندان آزاد و رایگان است.

برای جزئیات بیشتر، دسترسی به آرشیو فیلم جلسات قبل و شرکت در این جلسات می‌توانید به نشانی زیر مراجعه فرمایید:
www.psi.ir/f/pfwebinars

برای مشاهده فیلم این جلسه و سایر جلسات می‌توانید در کانال یوتیوب انجمن به نشانی www.psi.ir/youtube و یا کانال آپارات انجمن به نشانی www.aparat.com/socialpsi مراجعه و در کانال مربوطه مشترک شوید.



نویسنده خبر: علی مسچیان
کد خبر :‌ 3230

آمار بازدید: ۲۶۶
همرسانی این خبر را با دوستان‌تان به اشتراک بگذارید:
«استفاده از اخبار انجمن فیزیک ایران و انتشار آنها، به شرط
ارجاع دقیق و مناسب به خبرنامه‌ی انجمن بلا مانع است.»‌


صفحه انجمن فیزیک ایران را دنبال کنید




حامیان انجمن فیزیک ایران   (به حامیان انجمن بپیوندید)
  • پژوهشگاه دانش‌های بنیادی
  • دانشگاه صنعتی شریف
  • دانشکده فیزیک دانشگاه تهران

کلیه حقوق مربوط به محتویات این سایت محفوظ و متعلق به انجمن فیریک ایران می‌باشد.
Server: Iran (45.82.138.40)

www.irandg.com