در پژوهشی جدید روشی برای آزمون نسبیت عام معرفی شده است. این روش بر اساس استفاده از جهت گیری کهکشان ها در مساحی های بزرگ مقیاس کیهانی است.

طرح واره ای هنری از جهت گیری کهکشان ها - Credit: KyotoU/Jake Tobiyama

این مطالعه توسط تِپِی اوکومورا Teppei Okumura و آتسوشی تارویا Atsushi Taruya از موسسه نجوم و اخترفیزیک تایوان و موسسه کاوالی و یوکاوای کیوتوی ژاپن انجام شده است. آن­ها نشان داده­اند که داده های مربوط جهت گیری ذاتی کهکشان ها با پیش بینی مدل استاندارد کیهان شناسی و نسبیت عام در بزرگ مقیاس کیهانی تطابق دارد. این دو محقق از داده های مساحی سلون SDSS در بازه انتقال به سرخ 0.16 الی 0.7 برگرفته از سه مجموعه رصدی استفاده کرده اند. در این پژوهش جهت گیری ذاتی با استفاده از اثر اعوجاج فضای انتقال به سرخ به دست آمده است. انتظار می رود که جهت گیری کهکشان­ها توزیع ماده تاریک را پیش بینی کند و معیاری برای اندازه گیری رشد ساختار ها باشد.

نکته مهم این است که در رصد های کیهانی، همواره فاصله در راستای دید، با استفاده از انتقال به سرخ اندازه گیری می شود. از این رو علاوه بر سرعت هابلی، سرعت خاصِ کهکشان ها به خاطر توزیع ماده اطراف نیز در این اندازه گیری دخیل است. این دشواری در اندازه گیری فاصله در راستای دید خود تبدیل به روشی برای اندازه گیری میزان رشد ساختارها به کمک اثر معروف اعوجاج فضای انتقال به سرخ redshift space distortion شده است.

اکوورا و تارویا از این ایده برای اندزاه گیری کمیت رشد ساختارها به نام fsigma_8 استفاده کردند. نتایج این پژوهش که در نوع خود جدید و بدیع است در مجله Astrophysical journal به چاپ رسیده است.

منبع: تارنمای مقاله