
به نظر می رسد تعداد جست و جوهای انجام شده مربوط به ارزش سهام معین در موتور جست وجوی یاهو (yahoo) بازار آن را در روزهای آینده پیش بینی می کند. همانطور که محققان علوم کامپیوتر می گویند هر کجا که ما از وب استفاده می کنیم ردپایی الکترونیکی از خود باقی می گذاریم. در سال های اخیر محققان علوم کامپیوتر متوجه شده اند که این امر موقعیت بسیار خوبی برای ثبت و پیگیری رفتار انسانی در فضای مجازی در اختیارشان قرار می دهد.
سوال مهمی که در این زمینه وجود دارد این است که رفتار انسان در فضای مجازی تا چه حد بر رفتار وی در دنیای حقیقی تاثیر می گذارد و یا چه قدر نشانگر رفتار او در دنیای حقیقی است. مثال های متعددی از وابستگی نزدیک بین این دو وجود دارد. شاید بهترین مثال برای ارتباطات قوی و قابل پیش بینی که محققان کشف کرده اند̨ بین جست و جوهای مربوط به آنفولانزا و میزان گسترش حقیقی این بیماری است.
متیو کریستلی (Matthieu cristelli) و همکارانش در انیستیتو سیستم های پیچیده در رم˛ مثال دیگری را در این زمینه مطرح کرده اند. این افراد تعداد جست و جو های انجام شده در یاهو که به کمپانی هادر شاخص سهام بورس نزدک 100 (NASDAQ-100)مرتبط بودند را ثبت کرده اند.
نتایج آنها بسیار جالب توجه هستند. آنها می گویند حجم جست و جوهای مربوط به این کمپانی ها با حجم داد و ستد صورت گرفته در این کمپانی ها در روزهای بعد ارتباط دارد.
این موضوع بسیار تعجب بر انگیز است زیرا به عقیده کریستلی و همکارش اکثر کاربران اینترنت میزان سهام مورد نظر خود را یک بار در ماه چک می کنند. این موضوع نشان دهنده این است که این افراد بازرگانان حرفه ای نیستند. بنابراین این نشانه میزان انبوه و ناهماهنگ فعالیت های کاربران کم تجربه است-نمونه ای از خرد جمعی.
اما علت این قضیه نامشخص است.
اگرچه این گروه اعتقاد دارند که نتیجه این کشف می تواند بسیار مفید باشد. کریستلی و همکارش می گویند: "ما اعتقاد داریم که این اطلاعات می توانند به طور موثری برای تشخیص زودهنگام نشانه های بحران های اقتصادی مفید واقع شوند."
البته این نظریه ای خام است که نیازمند بررسی های دقیق است. نمونه های زیادی از خرد جمعی وجود دارد که تحت تاثیر عوامل جانبی قرار می گیرند.
این مورد باید با احتیاط برخورد شود زیرا هیچ مکانیزمی برای علت و معلول وجود ندارد. و این موضوع با مثال مطرح شده در مورد جست و جو های آنفولانزا و پیش بینی نرخ رشد بیماری در تناقض است. مثال فوق البته بسیار قابل باور است زیرا اینکه افراد مبتلا به این بیماری آن را در اینترنت جست و جو می کنند امری کاملا منطقی است.
البته قبول این ایده که استقاده کنندگان از اینترنت که تخصص کمی هم در تجارت دارند به نحوی باعث تغییر میزان تجارت مربوط به سهام مختلف هستند کمی دشوار به نظر می رسد. کریستلی و همکارش باید بیشتر بر روی توضیح پذیر کردن این موضوع کار کنند. شاید میزان جست و جو های اینترنتی نشان دهنده عوامل موثر دیگر باشد مثل خبرهای مهم یا تبلیغات که بر تجارت های حرفه ای و غیر حرفه ای تاثیر مشابه ای دارند.
به هر حال پیش بینی تغییرات سهام مانند قدم برداشتن در مسیری است که پر از گودال و بسیار لغزنده است. بدون دادن توضیح منطقی از علت و معلول منتقدان به راحتی احتمال اینکه این نتایج بیش از یک ارتباط تصادفی باشند را رد نمی کنند.
برگرفته از:
http://www.technologyreview.com/blog/arxiv/27281/
arxiv.org/abs/111 arxiv.org/abs/1110.47840.4784



