شرح خبر

فرهنگستان علوم ایران، هرسال تحت عنوان جایزه ابوریحان بیرونی پژوهشگران جوان رشته های علوم پایه در حوزه زمین شناسی، زیست شناسی، ریاضی، شیمی و فیزیک را انتخاب می کند. امسال جایزه ابوریحان بیرونی در رشته فیزیک به دکتر مهدی کارگریان تعلق خواهد گرفت.


دکتر مهدی کارگریان برنده جایزه ابوریحان بیرونی - 1398

در گردهمایی قدرانی از پژوهشگران برتر پنجشنبه 30 خرداد ماه 1398 فرهنگستان میزبان دکتر مهدی کارگریان در شاخه فیزیک، دکتر سلمان ابوالفتح بیگی دزفولی در شاخه ریاضی، دکتر علی کدخدایی ایلخچی در شاخه زمین شناسی، دکتر فرشاد درویشی هرزویلی در شاخه زیست شناسی و دکتر مسعود میرزایی شهرابی در شاخه شیمی خواهد بود.

مهدی کارگریان استادیار دانشکده فیزیک دانشگاه صنعتی شریف در حوزه ماده چگال نظری به تحقیق و پژوهش می پردازد. به صورت اخص کارگریان و گروه تحقیقاتیش بر روی فازهای توپولوژیک ماده و مواد جدید توپولوژیک مطالعه و پژوهش می کنند. هدف اصلی این گروه تحقیقاتی شناخت سیستم های کوانتومی بس ذره ای با درجات آزادی برآمده از یک سو و ارتباط فیزیک این پدیده با فیزیک جفت شدگی اسپین-مدار، همبستگی الکترونی و خواص توپولوژیکی ماده است.

مهدی کارگریان دکتری خود را در زمینه ماده چگال نظری درسال 2009 میلادی از دانشگاه صنعتی شریف اخذ کرده اند و سپس مدت سه سال در دانشگاه تگزاس آستین ، سه سال در دانشگاه اوهایو و دو سال در دانشگاه مریلند محقق پسادکتری بودند. در این دوره پژوهش های درخشانی را با همکاران بین المللی خود انجام داده اند. از سال 2017 به دانشکده فیزیک دانشگاه صنعتی شریف ملحق شده اند و هم اکنون با گروه تحقیقاتی خود و همکاران بین المللی به ادامه پژوهش در حوزه بسیار به روز و هیجان انگیز در حیطه ماده چگالی نظری ادامه می دهند.

خبرنانه علمی انجمن فیزیک ایران دریافت جایزه ارزشمند ابوریحان بیرونی را به دکتر مهدی کارگریان تبریک گفته، بهترین ها را برای ایشان آرزو می کند.

خبرنامه انجمن فیزیک ایران



نویسنده خبر: شانت باغرام
کد خبر :‌ 2825

آمار بازدید: ۲۵۶
همرسانی این خبر را با دوستان‌تان به اشتراک بگذارید:
«استفاده از اخبار انجمن فیزیک ایران و انتشار آنها، به شرط
ارجاع دقیق و مناسب به خبرنامه‌ی انجمن بلا مانع است.»‌


صفحه انجمن فیزیک ایران را دنبال کنید




حامیان انجمن فیزیک ایران   (به حامیان انجمن بپیوندید)
  • پژوهشگاه دانش‌های بنیادی
  • دانشگاه صنعتی شریف
  • دانشکده فیزیک دانشگاه تهران

کلیه حقوق مربوط به محتویات این سایت محفوظ و متعلق به انجمن فیریک ایران می‌باشد.
Server: Iran (45.82.138.40)

www.irandg.com