شرح خبر

واضح‌ترین تصویر ممکن از نحوه‌ی تشکیل سیارات به دور یک ستاره توسط گروه اخترشناسانی که بر روی پروژه ALMA در شیلی کار می‌کنند، به نمایش گذاشته شد. این تصویر یک سری حلقه‌های هم‌مرکز از ماده را پیرامون ستاره‌ی HL Tauri نشان می‌دهد.

 

تصویر تلسکوپ ALMA از سیاره در حال تشکیل

HL Tauri، ستاره‌ای بسیار جوان با سنی در حدود یک میلیون سال است و در فاصله‌ی 450 سال نوری قرار دارد. انتظار می‌رود که این ستاره تکاملی مانند خورشید را پیش رو داشته باشد.

به نظر می‌رسد دیسک این ستاره پر از سیاره‌های در حال تشکیل باشد. وضوح عکس منتشر شده نظریه‌های تشکیل سیارات را دگرگون می‌کند. این گروه معتقد است که ستاره‌ی HL Tauri، نگاه اجمالی بر منظومه‌ی شمسی ما در چهار میلیارد سال پیش را فراهم می‌آورد؛ زمانی که زمین و دیگر سیارات در حال تشکیل بودند.

ستاره‌ها درون ابرهایی از گاز و غبار تشکیل می‌شوند و برخی از این مواد با گردش ستاره به پایان می‌رسند. با گذشت زمان برخی از این مواد به یکدیگر متصل می‌شوند و تکه‌های بزرگ در حال افزایشی از سنگ و یخ را تشکیل می‌دهند که دیسک نازکی در اطراف ستاره پدید می‌آورد. سپس مواد درون دیسک به یکدیگر متصل می‌شوند تا ساختارهای بزرگتری مانند سیارک‌ها، دنباله‌دارها و سیارات را پدید آورند.

به نظر می‌رسد HL Tauri در مرحله‌ای از تکامل خود قرار داشته باشد که در آن سیارات در حال تولد، جرم کافی را برای جاروب کردن اجزای کوچکتر از درون مدارشان و ایجاد ساختارهای حلقه‌مانند داشته باشند. و این تعجب‌آور است، چرا که از ستاره‌های جوانی نظیر آن چنین انتظاری نمی‌رود.

وضوح فضایی این تصویر پنج برابر فاصله‌ی بین زمین و خورشید است. و این به واسطه‌ی جایگیری آنتن‌های تداخل سنج ALMA است که هنگام اتصال به یکدیگر بسیار بهتر از آنتن‌های منفرد عمل می‌کنند.

منبع: Spectacular image shows planet formation in action

 



نویسنده خبر: مونا عجمی
کد خبر :‌ 1600

آمار بازدید: ۲۳۲
همرسانی این خبر را با دوستان‌تان به اشتراک بگذارید:
«استفاده از اخبار انجمن فیزیک ایران و انتشار آنها، به شرط
ارجاع دقیق و مناسب به خبرنامه‌ی انجمن بلا مانع است.»‌


صفحه انجمن فیزیک ایران را دنبال کنید




حامیان انجمن فیزیک ایران   (به حامیان انجمن بپیوندید)
  • پژوهشگاه دانش‌های بنیادی
  • دانشگاه صنعتی شریف
  • دانشکده فیزیک دانشگاه تهران

کلیه حقوق مربوط به محتویات این سایت محفوظ و متعلق به انجمن فیریک ایران می‌باشد.
Server: Iran (45.82.138.40)

www.irandg.com